Räkna kalorier med diabetes

Jag fortsätter att räkna mina kalorier och fortsatt ligger min diabetes fantastiskt bra! Tänk att det kunde vara så lätt ändå!

Jag hade verkligen gett upp och bara accepterat att min diabetes var som den var och hade inte ens en tanke på att kaloriräknandet skulle ha den effekt som det hade! Jag tar nu fortfarande samma doser som när jag först fick diabetes för 15 år sedan och jag har fortfarande svårt att fatta det!

När jag någon gång syndat och fått högre bs så har jag tagit för mycket insulin för huvudet är fortfarande lite kvar i det som var innan. Men nu har min acceptans för högt bs också sänkts så allt över 10 känns JÄTTEHÖGT för majoriteten av tiden ligger jag inom målområdet, 4-9, som är på Freestyle Libre. Trodde inte ens att det var möjligt.

Jag ser ju inte heller detta som en diet, för jag säger alltid att man inte kan gå på diet som diabetiker, utan snarare som ett sätt att lära sig hur mycket man bör äta. Jag har ju ätit alldeles för mycket, för stora portioner mat och alldeles för mycket gott så det är inte konstigt att jag inte kunnat gå ner mina senaste graviditetskilon.

Nu har jag faktiskt inte gått ner mer i vikt de senaste 5-6 veckorna och måste antagligen öka mitt kaloriintag, ska få hjälp av dietist, men sammanlagt har jag gått ner 5 kilo och 14 cm i midjan! De 14 centimetrarna märks väldigt tydligt i alla kläder.

Jag längtar tills jag kan komma i mina gamla Replay-jeans, för de ska ju inte bara ligga där och damma. Hahaha...

Kaloriräknandet gör den största effekten på min diabetes men träningen hjälper till en del även om jag ofta bara kör 30-35 minuter Crosstrainer... det räcker!

Comments

Popular posts from this blog

Ärtsoppa & diabetes

Thai-mat & diabetes

Alla dessa pennor