Borde vara lag på cykelhjälm för ALLA!

Jag förstår inte varför lagen bara gäller fram till man fyller 16 år!?

Man riskerar inte att förolyckas efter det som cyklist eller? Det är ju lag på bilbälte så varför i hela fridens namn är det inte lag på cykelhjälm? Om det är någon gång man är i risk i trafiken så är det väl som cyklist som ibland måste cykla på vägen tillsammans med bilarna!

Även om man kanske är en bra och säker cyklare själv så är man ju inte ensam i trafiken! Folk är dåliga bilförare, någon kanske cyklar rakt ut framför en eller till och med rätt in i en, man kanske måste tvärnita för en gängare eller vad som helst! Om man nu tycker att cykelhjälm inte behövs för att man "är sååå duktig på att cykla" så kanske man ska ha det för att alla andra kanske inte är så himla duktiga i trafiken!

Ja ja - jag är också slarvig med hjälmen men det hade jag inte varit om det var lag på det för då hade jag ALLTID kommit ihåg hjälmen! Jag kommer ju sätta hjälm på barnen så då är det ju självklart att jag själv också måste ha hjälm!

Sydsvenskan visar på chockande dåliga siffror vad gäller cykelhjälmsanvändning i Malmö och Lund! Stockholmarna är faktiskt väldigt duktiga på att använda hjälm enligt denna undersökning - men Sverige överlag är väldigt dåliga på det! Jag tycker att det är dags för en lag om hjälm - NU!!! Skärpning!


Egentligen hade jag velat ha en bild på en MFF-hjälm här men det verkar som att de slutat sälja den tråkigt nog så nu blir det istället en rosa från Biltema - denna kan jag tänka mig istället! ;)

 

Comments

  1. Jättesöt hjälm! Ja cykelhjälmslag för alla skulle hjälpa. Redan när äldsta dottern började högstadiet började diskussionerna om hjälm eller inte. Mina regler är självklara, cykelhjälm och reflexväst på samtliga familjemedlemmar. Ibland kan hon bli väldigt upprörd när jag ska knäppa på henne hjälmen och västen just för att hon blivit medveten om att så många vuxna cyklar utan. Jag har förklarat att hon inte behöver vara rädd och generad, att det bara är för hennes eget bästa. Var det lag för alla skulle många föräldrar slippa bråka med sina barn.

    Cyklande mamma, ps köp hjälmen :)

    ReplyDelete
  2. Ja jag tänker iaf inte cykla innan jag skaffat en ny hjälm! Min gamla är över 5 år gammal och jag har hört att man ska kassera dem efter 5 år på grund av att frigliten blir kass!

    Min sambo beställde en hjälm till sig själv igår också så nu är det reflexvästar till oss vuxna som saknas! Vi har ju två i bilen men de vill jag ska ligga kvar där!

    Ja det är precis det jag tycker med att det borde vara lag - det ska inte vara en diskussion om man ska ha eller inte!

    ReplyDelete
  3. Har du kollat din källa, den är från 2008?

    Idag är det nog fler som drar på sig hjälmen när de åker iväg med cykeln.

    Frågan är när de blir udda att cykla utan hjälm, istället för med.

    Sedan reflexväst anser jag att är överdrivet om vägen är upplyst.

    ReplyDelete
  4. Ja jag vet att den var från 2008 - det står ju på artikeln! Men frågan är om det förändrats så jättemycket - det kan säkert vara bättre resultat idag men 2008 är ju inte så hemskt längesen! Hur som helst så har vi i Malmö och Lund inte under några omständigheter lyckats nå upp till Stockholms fina siffror! :/

    ReplyDelete
  5. Lag avskräcker folk från att cykla har forskning visat. Därför kommer det aldrig bli lag. Om ni har svårt för att motivera andra att ha hjälm kanske det beror på svaga argument för sanningen är att det inte är farligt att cykla. Skåne har väldigt fina siffror när det gäller antalet cyklister och detta hade aldrig uppnåtts om det hade tjatats om hjälm. Reflexväst mitt på ljusa dagen är väl att överdriva så det lutar mot extrem trygghersnarkomani.

    ReplyDelete
  6. Det finns väl delade meningar om det! När du är ute och kör mitt på ljusa dagen så kan det vara svårt att se om bilar rör sig som inte har lyset på! Att ha reflexväst handlar väl om ens egen säkerhet - för man syns ju mycket bättre!

    Att det skulle vara ofarligt att cykla är nog något du kommit på själv! Hade det varit ofarligt så hade ju cyklister aldrig blivit påkörda! Så fort du beger dig ut i trafiken så finns det många risker - såklart att ytterst ofta händer inget, men det är när det händer som man "borde haft" hjälm och då är det lite sent påtänkt!

    Jag tvivlar på att den som cyklar fram och tillbaka till jobbet eller skolan slutar med det bara för att det kommer lag om hjälm! Vi blir ju alla lika inför en sådan lag!

    Som jag sagt i mitt inlägg så tycker jag att det ska vara lag på hjälm just för att alla inte är lika uppmärksamma och försiktiga eller säkra i trafiken som man själv kanske är! Men alla har rätt till sin åsikt! Din kanske ändras efter att du själv växer upp och skaffar barn!

    ReplyDelete
  7. Jo, forskning värden över visar på det faktum att många slutar cykla om det blir lag på hjälm och med färre cyklister ökar olycksriken för de som är kvar. Alla världens cykelorganisationer motsätter sig därför lag av denna anledning då man jobbar för att fler ska cykla och inte färre - för folkhälsans skull. Hjälm är och bör förbli ett personligt val. Det tjänar alla på.

    ReplyDelete
  8. Jag har ju ett stort intresse för forskning och statistik så du får jättegärna länka till all denna forskning som finns! Måste ju finnas många peer-reviewed artiklar och avhandlingar mm som du har läst!

    Tack på förhand!

    ReplyDelete
  9. Det finns ju hur mycket som helst att läsa om cykelforskning. Jag har ju cyklat i 40 år, hänger på cykelbloggar, pratar cykling och cyklar mycket både i Sverige och utomlands och med åren tar man till sig en hel del. Hört talas om "The helmet war"? Den här debatten för eller emot hjälm finns i hela världen och båda grupper har ju sina argument och forskninsgresultat att visa upp. Däremot finns det en sanning som ej kan bestridas: Lag på hjälm = färre cyklister. Sparar ju inte allt jag läser men googla gärna på D L Robertson, Ian Walker, Dr Hillman som är kända i området.Jag länkar lite gott och blandat och sök dig via länkarna till andra föreslagna länkar + googla cykelbloggar och välkommen till debatten.

    Nej, inget fel med cykelhjälm men valet bör göras av individen- inte av lagstiftaren.

    http://injuryprevention.bmj.com/content/9/3/205

    http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/england/somerset/5334208.stm

    http://samferdsel.toi.no/nr-4/raaest-og-farligst-article27673-1153.html

    http://www.cyklisten.net/holland1/

    http://www.yimby.se/dina-artiklar/

    http://www.ecoprofile.se/thread-1390-Nederlanderna-Varldens-sakraste-cykelland.html

    ReplyDelete
  10. Det var ju faktiskt bara den Norska studien som sa att hjälm minskade antalet cyklister - en uttryckte "oro" för minskad cykling! Information på cyklisten.net är ju väldigt bias! Injuryprevention talade ju bara om att det var "safety in numbers" - klart att det är mindre andel av cyklisterna som skadas ifall det finns fler cyklister i trafiken!

    Artikeln i BBC (ej peer-reviewed) visar ju ändå att "But the Royal Society for the Prevention of Accidents said tests have shown helmets protect against injuries" - dessutom tvivlar jag på att Walker kunde mäta avståndet till bilarna och komma fram till sina 14cm!

    Yimby går inte att läsa utan att vara inloggad!

    Jag tror att det mycket väl kan ligga något i det du säger men du tror så blint på det! Du borde ha i åtanke att forskning faktiskt kan vridas och vändas på olika sätt! Du skrev att "sanningen är att det inte är farligt att cykla" och det känns väldigt godtryckligt! Hade det varit så så hade ju hjälmen aldrig uppkommit!

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Ärtsoppa & diabetes

Thai-mat & diabetes

Alla dessa pennor