Kvinnor och ”bodyshaming”

Kvinnor kan vara så elaka mot varandra och jag hoppas hela processen som #metoo satt igång ska ändra på det!

Vikt och graviditet är väldigt känsligt! För några år sedan blev det en nyhet när en kvinna lagt upp en bild på sin vältränade mage bredvid sin son för då kände andra kvinnor sig påhoppade för att de INTE tränade! Uhm... what???

Hennes inlägg handlade inte om alla andra - det handlade om henne själv! Hon var stolt för att hon efter graviditeten valt att börja träna, skaffat sig magrutor och var i toppform! Hatten av till henne! Så varför måste då andra utsätta henne för bodyshaming? Hon gjorde det för sin egen skull och har väl all rätt att skryta lite och få vara glad över det hon har åstadkommit!? Ja det var hon som blev utsatt för bodyshaming för hon angrep inte någon annans val!

Vi är alla olika, kroppsligt olika och kroppsligt olika som gravida! Vissa har knappt någon mage alls som gravida medan andra har jättestor mage, vissa går knappt upp 6 kilo på hela graviditeten medan andra går upp 30 kilo! Om du är nöjd med din kropp och vikt så ska väl ingen utsätta dig för bodyshaming! Om du är missnöjd med inte gör något åt det så kan du ju inte lägga över det på andra!

Efter tvillingarna hade jag 5 kilo extra men ingen ork att ta tag i det så jag gjorde tvärtom istället! Efter sista graviditeten har jag 20 kilo extra - ja det är sanningen! Jag har mått dåligt, ätit dåligt och inte tillåtit mig att ta tag i det!

Mitt problem är att min självbild inte stämmer med verkligheten! I min självbild ser jag ut som innan min första graviditet och det är dit jag vill tillbaka! Det är sjukt lång väg men jag tänker inte ge upp för detta vill jag för att må bra, för att min diabetes ska må bra och för att jag ska orka mer! Det har inget med någon annan att göra - bara så ni vet! För när jag nått mitt stora mål, och mina delmål, så kommer det komma före- och efterbilder och låt bli att utsätta mig för bodyshaming!

Vi kvinnor borde stötta varandra, vara glada för varandras bedrifter och stå på varandras sida!

Comments

Popular posts from this blog

Ärtsoppa & diabetes

Thai-mat & diabetes

Alla dessa pennor