Vaccinera eller inte?

Jag är starkt positiv till att vaccinera!

Jag tror inte på konspirationsteorier och jag tror inte på att vaccin orsakar autism till exempel. Barn kan reagera illa på vaccin men det behöver inte bero på vaccinet för har man en underliggande förkylning så ska man ju inte vaccinera sig den dagen, även om det såklart kan råka hända ändå.

När Freja gjorde sin MR så fick hon ju inte heller ha en underliggande förkylning (vilket förskolebarn nästan har konstant), hon undersöktes noga och bedömdes klara nedsövningen. Allt gick bra men på kvällen fick hon väldigt hög feber som först inte ville gå ner av Alvedon och Ipren men efter en (ytterst kort) tripp till akuten så gav den med sig. Tillbaka till vaccinet.

Vi har gått med i en internationell föräldragrupp för Pitt-Hopkins och där diskuteras vaccination livligt. PTHS innebär en hjärnskada redan från början men hade vi inte vaccinerat mot till exempel mässlingen så hade Freja kunnat få en hjärnskada om hon hade varit frisk eller som nu så kunde hennes hjärnskada förvärras. Sen är det ju så att symptom visar sig vid olika tillfällen så bara för att det "uppkommer" ett symptom efter en vaccination så betyder inte det automatiskt att det beror på vaccinationen - för det är att göra en väldigt, väldigt förenklad sammankoppling.

Vi vet att Frejas diagnos innebär en hel del olika symptom som vi ännu inte vet om hon kommer att behöva leva med eftersom de debuterar vid olika åldrar. Hon kan till exempel debutera epilepsi enda fram till 18 års ålder så vi vet ju inte om eller när det kommer att ske. Det finns massor av symptom som hon kan debutera men som sagt så vet vi inte om eller när - men bara för att det skulle uppkomma efter en vaccination så skulle det vara naivt att tro att det beror på vaccinationen.

Det är lätt som förälder till ett sjukt barn att behöva något att skylla på - jag beskyllde mig själv enda fram till vi fick svart på vitt att det var en genetisk sjukdom. Nu vet vi också att det var en spontanmutation som alltså ingen av oss föräldrar fört vidare utan den bara uppkom - så det finns alltså ingen eller inget att skylla på. Vill man veta mer hur det kan vara så föreslår jag att man läser "Stora boken om Bill och Bolla - han så klok och hon en stolla", av Gunilla Bergström, för där fanns det inte heller någon eller något att skylla på och symptomen kom väldigt sent och dessutom kom inte heller någon diagnos. Det är svårt att leva med om något.

Vår barnneurolog förklarade att alla människor bär genetiska "fel" eller sjukdomar som kanske inte påverkar individen men skaffar man barn med någon som har förutsättningar som inte går ihop med dina egna så beräknas det vara 1/4 barn som föds med en genetisk sjukdom av era gemensamma barn. Det är en väldigt hög procent men det är då kanske inte så konstigt att barn kan få märkliga sjukdomar även i familjer där dessa tidigare aldrig funnits. Jag var till exempel den första i min släkt med diabetes typ 1, men efter mig har två till insjuknat.

Som diabetiker var jag riskgrupp när svininfluensan stod och knackade på dörren. Jag vaccinerade mig både för min egen skull men också för att jag inte skulle riskera att smitta syskonbarn som var för små för vaccination eller andra som inte kunde vaccinera sig. Det var oturligt att en omgång vaccin var skadad och ledde till narkolepsi (det berodde ju också på att man hade så bråttom att få ut vaccinet) men att de flesta vaccinerade sig är ju det som gjorde att det aldrig blev något stort utbrott i Sverige. Det är så roligt när folk säger "ja men det kom ju aldrig någon svininfluensa" - nä för vi var förberedda!

Dock finns det dem, barn och vuxna, som inte kan vaccinera sig och det är dessa som utsätts för livsfara när man själv som är frisk eller med friska barn väljer att inte vaccinera.

Mässlingsvaccinet ges vid 18 månaders ålder men faktum är att den kan ges mycket tidigare men man väljer att vänta och ge enligt vaccinationsschemat. När våra tvillingar skulle börja förskolan hade de inte hunnit bli 18 månader så vi vaccinerade dem mycket tidigare eftersom det är okej.

Du hade ju inte grillat kycklingen medium-rare eftersom de flesta kycklingar faktiskt ändå är friska, du hade ju grillat den well done.

Fortfarande så förstår jag faktiskt inte varför man vill utsätta sina barn för potentiell hjärnskada eller kanske helkropps förlamning som är konsekvensen av Polio. Dessutom är det fler i trafiken än bara du när du kör bil, man måste visa hänsyn till varandra.

Vaccinationer räddar så många liv så varför utsätta sig själv eller andra för potentiell livsfara?

Comments

Popular posts from this blog

Ärtsoppa & diabetes

Thai-mat & diabetes

Alla dessa pennor