Alla barns lika värde & rättigheter

Detta är ett svårt inlägg att skriva!

Ofta sitter jag här med tjocka ögonlock från alla tårar! Jag är så trött på att bli besviken hela tiden, på att känna att vår lilla dotter och vår familj nervärderas och bortprioriteras, trött på halvsanningar...

Som socionom är jag ju utbildad att sitta på andra sidan om skrivbordet så visst har jag förståelse men det handlar mycket om bemötande! Som förälder brister mitt hjärta med varje negativa beslut som innebär att min dotter inte värderas så pass högt att hon får det hon behöver och har rätt till! Usch det känns helt fruktansvärt!

Men jag antar att det är såhär det kommer att vara alltid, att det händer något/kommer ett brev/kommer ett beslut som tynger hela ens värld - för man är inte värd mer! Man är bara ett streck bland alla andra på ett papper... 

När vi fick tvillingar så förundrades vi över att de inte värderades lika högt som ifall de hade kommit var för sig! Medans enlingar har en förälder som kan ge full uppmärksamhet så får inte tvillingar samma tid med sin förälder! "Tvillingar är oftast senare i utvecklingen" fick vi veta av BVC-sköterskan och det är ju inte så konstigt! Hade man fått dubbla dagar så kan båda föräldrar vara hemma och barnen får det de behöver! Samma sak gäller trillingar och fyrlingar - för man får ju lov att "ge dagar" till andra i familjens närhet som kan ta föräldraledighet med barnen! Tänk...

Nu börjar allting bara kännas som det hopar sig och det är jobbigt att gå omkring och vara ledsen hela tiden och jag börjar känna att allt är så hopplöst! Vi trodde ju Freja skulle få ersättning från TryggaBarn-försäkringen som vi skaffade efter rekommendation av Trygg Hansa själva - men tydligen ger denna inte fullgott skydd utan då skulle vi haft TryggaBarnPlus! Denna försäkring nämndes aldrig så vi hade inte ens en aning om att det fanns olika barnförsäkringar utan trodde endast det handlade om olika försäkringsbelopp! 😕 Suck... Jag blir inte ledsen för att Freja inte får pengar, för det är pengar vi ändå inte hade, men när hennes förmodade diagnos är så specificerat undantagen ersättning skär det i hela kroppen! Ännu en gång tas rättigheter bort och vårt älskade barn räknas bort! Det finns inga ord...

Comments

Popular posts from this blog

Ärtsoppa & diabetes

Thai-mat & diabetes

Alla dessa pennor