Försäkringskassan i media

Usch... På sistone har Försäkringskassan figurerat mycket i media i negativ bemärkelse just gentemot personer med någon form av handikapp eller funktionsnedsättning!

Vi har inte tagit kontakt med FK gällande Freja ännu - vi vet inte vad vi kommer behöva hjälp med ännu - men det är jobbigt att läsa alla historier som kommer fram! Samtidigt har vi (som socionomstudenter) ofta diskuterat att det som görs rätt aldrig kommer fram i media utan endast det som görs fel!

Dock minns jag en uppgift vi hade där vi skulle göra ett fiktivt ärende - både ansökan och utredning - där jag fått en man med demens som ville få plats på boende! Jag fick underkänt på uppgiften eftersom jag beviljade platsen för klienten. Jag tyckte det var självklart att har man demens och vill få plats på demensboende så ska man få det - demens kan innebära ett stort handikapp som kan kräva ständig tillsyn och dessutom är det degenerativt men det räcker tydligen inte! Det satte spår i mig!

Jag har svårt för det där och det känns jättejobbigt att vara "på denna sidan om bordet"!

Comments

Popular posts from this blog

Ärtsoppa & diabetes

Thai-mat & diabetes

Alla dessa pennor