08.28 klockan 08.28...

... kom vår lilla Freja till världen med en väldans fart!

Vi ringde förlossningen vid 3-tiden och fick komma in direkt med misstänkt delvis vattenavgång! Väl inne dröjde undersökningen och strax innan 4 blev vi hemskickade igen eftersom jag hade 1cm tapp kvar och bara var 1cm öppen - fortfarande omoget! "Jag skulle tro att detta tar ett dygn i alla fall" sa barnmorskan som skickade hem oss!

I bilen på vägen hem började värkarna göra riktigt ont - tycker jag har hög smärtgräns men det gjorde riktigt ont! Vattnet gick lite pö om pö hela tiden - tror huvudet låg så långt ner att det blockerade så att inte allt kunde gå i ett svep! Ville ju inte vara "besvärlig patient" så vi fortsatte hem och försökte gå och sova i tron om att värkarna skulle avta framåt morgonen!

Efter att jag legat i badet en bra stund medan David försökte få lite sömn på badrumsgolvet mellan jag klämde hans hand vid värk fick vi ringa in igen! Nu var klockan strax efter 7 och vi var inne på förlossningen igen 07.34! Barnmorskan vi pratade med fick höra en värk och blev orolig att vi inte skulle hinna in - men jag tänkte för bövelen inte föda varken hemma eller i bilen!

Väl inne var det bråttom - redan öppen 5-6cm och de skulle hinna ge antibiotika för GBS, insulindropp och glukosdropp samt att jag ville ha epiduralen för typ 5 minuter sedan! Narkosläkaren var redan i korridoren så hon skulle bara vänta på att jag fick antibiotikan!

Jag hann få antibiotikan men medan epiduralen var halvvägs satt i ryggen fick de helt plötsligt dra ut nålen för då skulle det krystas! Snacka om att jag blev besviken - såg ju fram emot smärtlindringen... men icke...

Mindre än en timme efter att vi kom in for Freja ut i en rekordsnabb förlossning! AJ AJ AJ!!! Vill förtränga hela förloppet men kommer ihåg vissa segment tydligt! Ca en timme efter oss lät tjejen i rummet bredvid likadant som jag hade gjort och jag upplevde fantomsmärtor! Usch...

Fick dela rum med en annan mamma med GBS på BB - ifall man inte hinner få antibiotika minst 2 timmar innan barnet föds måste man stanna 48h på BB för efterkontroller på barnet! Freja har varit en lugn och snäll liten bebis och personalen matade henne första natten så jag fick sova och ta igen mig! Hon är fortfarande lugn som en filbunke men har iaf börjat säga ifrån när det är matdags! 

Idag fick vi komma hem och direkt kaos med storasystrarna även om den ena är lite värre än den andra! Försöker fortfarande få igång amningen och det uppskattas inte att bebisen får ligga på mammas bröst - helst ska mamma inte hålla henne alls! Suck...

Vi får hoppas det går bättre imorgon! ;)

Comments

Popular posts from this blog

Ärtsoppa & diabetes

Thai-mat & diabetes

Alla dessa pennor