Surrogatmödraskap just för egenbestämmande över sin kropp

Läste den här debattartikeln:


Jag är ju för surrogatmödraskap som jag säkert redan tagit upp flera gånger här i bloggen! Det som jag hakade upp mig på i denna är just den här meningen: Vi arbetar för kvinnors rätt att bestämma över sina egna kroppar, såväl när det gäller tillgången till abort som motståndet mot surrogatmödraskap.

Men alla kvinnor som är öppna för surrogatmödraskap då? Ska de sättas helt åt sidan eftersom kampen inte ser till allas vilja? Hur anser man att en kvinna som vill vara surrogatmamma får bestämma över sin egen kropp ifall man förbjuder surrogatmödraskapet? Dessutom är det väl inget tvång för en kvinna i Sverige att kasta sig in i surrogatmödraskap (jag vet att det dokumenterats utomlands om kvinnor som tvingats bli surrogatmammor pga pengarna men då är det väl bättre att ha det här i Sverige på hemmaplan där det med all säkerhet kommer att regleras annorlunda)?

Jag vet att detta bottnar i vissa specifika händelser som rapporterats från Världen där bland annat de biologiska föräldrarna ville göra abort när det visade sig att den ena tvillingen hade Downs syndrom men det ville inte surrogatmamman som då födde båda barnen men de biologiska föräldrarna hämtade bara det friska barnet osv. Men detta handlar också om specifika händelser, om extremfall, och det ska väl ändå inte vara undantagen som bestämmer reglerna?

Framförallt tror jag många tänker att surrogatmödraskap är enda sättet för homosexuella män att få biologiska barn ifall de inte "delar" med ett lesbiskt par. Men för mig handlar det även om alla par som är ofrivilligt barnlösa eller till och med om diabetiker som redan har komplikationer och där en graviditet anses försämra diabetesen och komplikationerna men innebär ju också risker för både mamma och barn. Finns säkert fler sjukdomstillstånd som man kan leva relativt normalt med men som innebär riskgraviditeter.

Jag hade tur som inte hade några komplikationer innan min första graviditet och fick inga under graviditeten heller och hoppas att det ska bli detsamma med denna graviditet - men något har ju hänt med min diabetes eftersom mitt bs alltid går upp under natten och är högt på morgonen oavsett hur jag trixar med mina olika insulin! Sen om det beror på graviditeten eller inte är ju svårt att analysera men kan ju faktiskt göra det!

Sverige är bra på att vara storebror och kommer säkert att reglera surrogatmödraskapet kraftigt ifall det blir godkänt i landet. Det finns ju faktiskt många kvinnor som älskar att vara gravida men som kanske inte vill ha fler barn själva men som då gärna hade velat bli surrogatmammor - låt dem bestämma över sina egna kroppar!

Comments

Popular posts from this blog

Ärtsoppa & diabetes

Thai-mat & diabetes

Alla dessa pennor