Mål under mammaledigheten

Jag tänkte att jag borde sätta upp mål för mig själv under mammaledigheten!

När vi fick tvillingarna så var det dels våra första barn och dels var det två spädbarn på en gång och såhär i efterhand så känner nog vi båda att första året var som en dimma! Det hände så mycket hela tiden och det var hela tiden två små bebisar som var helt beroende av oss, två små bebisar som skulle träna nacken eller träna sig på att krypa och till slut även gå! Vardagsrummet (som är väldigt stort) var fullt av saker som vi hade dubbelt av - lära-gå-vagnar, gå-stolar med mera!

Vissa saker hamnade långt ner på listan som min diabetes (tyvärr), matlagning, städning och tvättning! Vi prioriterade att bara överleva dagarna och nätterna och trots minimal sömn så överlevde vi ändå på någon vänster! När vi var på 1-årsbesöket på BVC så frågade sköterskan om vi fortfarande var tillsammans... antagligen många par som inte överlever första året och kanske framförallt om man får tvillingar som första barn! :/

Eftersom min diabetes tog tid att återhämta sig efter förlossningen och dessutom inte kom i förstahand så har vi bestämt oss för att be om dispens från förskolan så att tjejerna ska få gå lite längre dagar! I mitt huvud så kommer jag klara av ett spädbarn och samtidigt komma in i rutinerna med diabetesen men är osäker hur det ska gå om jag har alla tre barnen hemma!

David och jag var ju hemma tillsammans rätt så länge sist och det är ju tack vare det som jag står här idag för det hände flera gånger att jag fick så lågt bs att jag tuppade av och en gång fick han tom ringa ambulans eftersom han inte fick upp mitt bs - dock kvicknade jag till och ambulansen kunde avbokas innan den hann fram!

Jag vill bara inte att något sånt ska hända nu när jag ska vara hemma själv väldigt länge så jag tror att för allas säkerhet är det bättre att tjejerna får gå lite längre dagar på dagis tills jag iaf kommit in i rutinerna igen! Jag tror iaf att det kommer att bli lättare med bara ett spädbarn men det är ju bara en teori!

Som mål tänkte jag iaf försöka sköta hushållet lite bättre denna gången! Hahaha... Hade jag kunnat städa hela hemmet en gång i veckan och kanske fixa kvällsmaten varje dag så hade det ju varit drömmen! Ett annat mål är ju att börja träna lite - det har ju både med kroppen och diabetesen att göra! Jag har ju kort på SATS som just nu är pausat för graviditeten men tänkte testa deras "Strong mama"-pass som brukar gå mitt på dagen och då får man såklart ta med sig bebis!

Tiden kommer att utvisa hur diabetesen beter sig och hur bebisen beter sig men i mitt huvud kommer ju en bebis bli en "walk in the park" jämfört med när vi fick tvillingarna och när jag var hemma själv med dem i början! ;)

Comments

Popular posts from this blog

Ärtsoppa & diabetes

Thai-mat & diabetes

Alla dessa pennor