Lite tankar om Eurovision

Jag har nog inte sett hela Eurovision eller Melodifestivalen sen jag var typ 12 år eller nåt!
 
Jag kommer ihåg att jag älskade det som barn men sen vet jag inte vad som hände! Alla låtar låter lite likadant eller som plagiat på andra redan kända låtar och nu när alla får sjunga på engelska så tappar man lite av det som var unikt med Eurovision!
 
Men iaf så har vi faktiskt sett hela Melodifestivalen, alla 150 deltävlingar och finalen, och hela Eurovision, alla deltävlingar och finalen, i år.
 
Det märks att vi inte är några schlagerfantaster och undrade hur vissa bidrag ens kunde gå vidare från diverse deltävlingar och egentligen tyckte jag nog att Jon Henrik Fjällgren borde vunnit Melodifestivalen med sin jojk som ju faktiskt är något unikt och annorlunda och tillhör en gammal svensk kultur även om det är en minoritet som kan det och som förstår det. Är faktiskt inte särskilt förtjust i Måns Zelmerlövs låt och ändå gick den och vann hela skiten! Hahaha... jag är verkligen oschlager!
 
Ryssland hade ju en riktig schlagerdänga men det kändes inte troligt att de skulle vinna även om det var väldigt nära! Schlager är ju väldigt stort inom gay-kretsar så det hade känts konstigt om ett land som Ryssland med sina anti-gay lagar skulle vinna och sedan hålla finalen i Ryssland - det hade ju knappt blivit någon publik dels pga rädsla för att ens åka in i landet!
 
Sverige gav Australien sin 12:a och vice versa - man kan nästan kalla det grannlandsröster! Australien må ligga på andra sidan jordklotet men i många svenska ungdomars ögon är det det nya förlovade landet! Dessutom bor det många svenskar i Australien och vice versa - nästan som hemma! ;) Jag gillar Guy Sebastian och hans låt var väl den ända "riktiga" låten - man hörde riktigt att han är en internationell artist och inte en schlager-stjärna!
 
Jag saknar ändå när Eurovision bestod av inhemska låtar så man fick ta del av andra länders kulturer på något sätt! Det fanns ändå några länder som iaf sjöng på sina hemspråk! Både Spanien och Italien hade fina sådana bidrag men min absoluta favorit var ändå Montenegros Knez med Adio! Tycker den var bäst i hela tävlingen! Kändes autentisk och var väldigt fin även om texten var lite vemodig! Förtjänade mycket bättre placering än den fick - riktigt fin!
 
 

Comments

Popular posts from this blog

Ärtsoppa & diabetes

Thai-mat & diabetes

Alla dessa pennor