Försäkringskassan segar sig

När jag var gravid med tjejerna så var jag först heltidssjukskriven från v 7-22 och under den här tiden fick jag inga pengar från Fk på 3 månader!

Det blev självklart ansträngt för oss men som tur var så hade vi inga barn sen innan och jag mådde ju ändå så dåligt att jag bara låg på soffan hela tiden så jag förbrukade inte direkt några pengar heller! På någon vänster klarade vi oss med endast Davids lön under den perioden!

Nu har vi två barn, hus och bil och jag har varit halvtidssjukskriven sedan slutet av mars men har fortfarande inte fått några pengar från Fk! Det börjar bli riktigt enerverande!

Det är tur att vi har en rejäl buffert och inte är i några trångmål för det hade känts ohållbart! David har ju tagit all VAB så han får ungefär lika mycket som jag får från jobbet varje månad så igen så flyter vi med endast en hel lön sammanlagt!

Nu funderar läkarna på att heltidssjukskriva mig eftersom jag fortfarande har illamående och kräkningar och ett hoppande blodsocker som vägrar stabilisera sig och dessutom blir jag ju inte mindre direkt! Frågan är ju om jag ens vågar det för då kanske vi inte får in några pengar alls!? :/ Känns inte bra!

Tänk om jag hade varit ensamstående!? Det hade ju varit katastrof! Måste ju dels vara svårare att spara ihop till en buffert när man är ensamstående och om man sen inte får in några pengar på flera månader så måste man ju dra på sig skulder och påminnelseavgifter som egentligen inte är ens eget fel! Usch...

Måste dock säga att Fk varit mer aktiva denna gången! Jag hade aldrig haft någon kontakt med Fk alls innan min tvillinggraviditet så jag visste inte hur det funkade eller någonting! När jag då inte fick några pengar på tre månader så var det ju inte heller så att någon handläggare hörde av sig (via post eller telefon) för att berätta vilka uppgifter som saknades eller att det berodde på att det saknades uppgifter överhuvudtaget! Det gjorde de dock denna gången - synd bara att hon inte förklarade ordentligt vad som saknades och att läkaren kunde ringa in de uppgifterna för då hade det kanske redan varit löst sedan några veckor tillbaka! För sen är det ju handläggningstid på det också! Suck... jobbigt...

Det värsta med Fk för min del är ju att det är socionomer som jobbar med det - alltså min egen yrkeskategori! Ofta verkar det saknas lite split vision och att man är lite service-minded - egenskaper som kanske ofta inte förknippas med socialt arbete som ofta dels är styrt av regelverk och budgetar samt dels mer inriktat mot "hjälparbete" än business-arbete!

Comments

Popular posts from this blog

Ärtsoppa & diabetes

Thai-mat & diabetes

Alla dessa pennor