Förkylningsblåsor och feber

I förra veckan var ju barnen hemma pga dålig mage!
 
Denna veckan började med att Klara hade feber - hon var lite varm redan i söndags kväll men hade inte fullt utvecklad feber! Stella gick till dagis som vanligt på måndagen medan jag stannade hemma med Klara! Jag mår ju fortfarande inte bra men kände att jag skulle klara/orka vara ensam med ett barn som hade feber!
 
Klara ville dock inte äta något och grät/gnällde så fort hon stoppade något i munnen eller ens drack lite vatten! Jag misstänkte direkt förkylningsblåsor - jag kunde dock inte se några för jag fick inte titta så mycket i hennes mun men hon drog i ena kinden hela tiden så antar att det var där!
 
Tisdag kom och nu hade båda barnen feber så David stannade hemma med dem eftersom jag var osäker om jag skulle orka! Stella verkade först bara ha feber men sen uppenbarade sig tre klungor med förkylningsblåsor på tungan! Det ser förfärligt ut och vi förstår ju att de varken vill äta eller dricka men vi kämpar på med diverse mutor med mild smak! Idag uppenbarade sig dessutom nya blåsor på Klaras tunga så det har inte lättat ännu även om febern börjar ge med sig nu!
 
Än så länge har det gått ner några Capri-Sonne (trots att det sved ibland men ger ju energi), några stora Danonino men fler Danonino drickyoghurt, lite pannkaka och någon jordgubbe men de svider ju också! Usch det är riktigt jobbigt och man kan inget göra heller så det känns inte alls bra!
 
Vi varvar flytande Ipren och flytande Panodil bara för att de ska kunna få i sig något alls och sen köpte jag en gel på apoteket som man ska smörja på blåsor i munnen men det är inte poppis och det är bara Stella som har gått med på det men inte varje gång!
 
Värst av allt är dock tandborstningen!!! Shit vad man känner sig som en dålig förälder när barnen bara gråter och man fortsätter borsta bara för att iaf ha tagit alla ytor på tänderna! Vi gör verkligen det minimala med tandborstningen och borstar bara på kvällen och gör det så försiktigt det går och nöjer oss med mindre borstande än vanligt och ändå har det blivit blodvite både igår och idag - antagligen när vi borstar kring blåsorna!
 
Det är helt förfärligt och hemskt och stackars våra små pluttar! Det är ju inte direkt så man kan förklara för dem varför det gör så ont hela tiden trots att de tittar på en med bedjande ögon fulla med tårar så fort det svider i munnen! Usch...

Comments

Popular posts from this blog

Ärtsoppa & diabetes

Thai-mat & diabetes

Alla dessa pennor