HbA1c fortsatt neråt

Skickade ju in ett nytt HbA1c i måndags!

Som ni kan se går HbA1c fortsatt neråt vilket torde betyda att jag sköter min diabetes bättre med Dexcom! Det har varit bra med täta HbA1c nu mest för att se att det är på rätt väg! Min Dexcom väcker mig ju på natten när HbA1c går upp - har satt ett larm som larmar när det ökar för fort - och varnar ju för både högt och lågt bs!

Jag justerar ju mycket nu... mycket mer än när jag bara mätte med min Freestyle Lite! Det tar ju emot att sticka sig i fingrarna hela tiden så jag hade inte alls bra koll tidigare medan jag nu har stenkoll! Jag hoppas att Region Skåne tar sitt förnuft till fånga och släpper Freestyle Libre fri - iaf för typ 1 diabetiker! Det hade varit super!

Och när sändaren väl sitter på så är ju den kostnaden avklarad för 2 veckor och jag kan kolla mitt bs hur många gånger som helst utan att förbruka massvis med lansetter och teststickor! Sverige ligger ju i topp 3 länder med flest diabetiker per capita - tror de andra är USA och Finland - så det är väl dags för en stor nationell satsning för att ultimatisera (eget ord?) diabetesvården i hela landet och dessutom skapa rättssäkerhet! Jag ska få tillgång till samma vård och hjälpmedel oberoende av var i landet jag bor!

Frihet i en liten mätare! ;)

Comments

Popular posts from this blog

Ärtsoppa & diabetes

Thai-mat & diabetes

Alla dessa pennor