Diabetes är personligt

Ofta går det faktiskt inte att generalisera för mycket om hur man ska sköta sin diabetes för diabetes är en högst individuell sjukdom!

Vissa kan träna regelbundet och då sänka sina doser överlag för alla dagar men när jag tränar regelbundet så kan jag sänka dosen till maten efter just den träningen bara! Vissa kan äta massor av olika saker utan att bs går upp för mycket eller för snabbt medan andra måste ta insulin till minsta lilla frukt man äter som mellanmål!

Diabetiker kan äta allt - men kanske inte i för stora mängder och det gäller ofta att kontrollera bs extra och antagligen ta extra insulin ifall man tex äter godis eller pizza! Men hur mycket extra insulin och ifall man tar allt insulin på en gång eller delar ut det på två omgångar för att optimera bs-nivån ser olika ut för olika diabetiker!

När jag har högt bs blir jag varm och svettig - annars har jag inte så många fler symtom på just högt bs medan andra kanske får humörsvängningar, blir törstiga osv. För lågt bs brukar jag beskriva det som en riktigt dålig bakfylla - hela kroppen blir darrig, synen rubbas lite och jag mår allmänt kymigt och dessutom blir jag lättirriterad! För extremt lågt bs blir jag seg i huvudet, tappar ord och kan få muskelryckningar - men säkerligen ser det annorlunda ut för nästa diabetiker!

Det är svårt att ha en så pass individuell sjukdom för även om man får allmänna råd - som såklart är bra - så måste dessa justeras och anpassas till just mig! Även om man ofta förringar diabetes med fraser som "ja men man kan ju leva som alla andra och ändå äta vad som helst" så har den faktiskt en rätt stor inverkan på ens liv och den är ju ständigt närvarande!

Comments

Popular posts from this blog

Ärtsoppa & diabetes

Thai-mat & diabetes

Alla dessa pennor