Bussarnas kvalitet?

Ni har säkert alla läst om läckan och bussolyckan i Lund!


Faktiskt måste jag säga, som åker stadsbuss till och från jobbet varje dag, att jag ifrågasatte kvaliteten på bussarna långt innan detta hände! Jag sitter ofta längst fram, jag tycker om att sitta för mig själv eftersom jag är så trött jämt ;), och jag ser ju ofta att det står "Fel i motorstyrenhet, stanna bussen" på displayen framför förarna!

De gör aldrig något åt det, om de nu kan göra något åt det för det verkar stå så i de flesta av stadsbussarna, men det får ju en att ifrågasätta hur bussarna "mår" egentligen!? Kanske borde bussarna bytas ut oftare eller servas oftare!? De kanske inte har tillräckligt många reservbussar för att fixa alla bussar som det är fel på men det är ju faktiskt en säkerhetsfråga - inte bara för passagerarna och chauffören utan också för de som rör sig i närheten av bussarna!

En annan sak som jag också har ifrågasatt ofta innan vi skaffade körkort och bil är att vissa chaufförer inte bryr sig om att de bara får ta två barnvagnar per buss! Barnvagnarna ska stå i bussens färdriktning av säkerhetsskäl och på alla bussar står det "Max 2 barnvagnar" så varför säger inte chaufförerna ifrån? De har väl ändå något ansvar för detta!

Jag brukar vägra vända min vagn när någon kommer och ska pressa sig in med sin singelvagn trots att det redan finns två vagnar på bussen varav min är en tvillingvagn ju! Verkar ju som vissa föräldrar inte tänker alls på sina barns säkerhet heller - det är viktigare att komma fram fort! Suck...

Comments

Popular posts from this blog

Ärtsoppa & diabetes

Thai-mat & diabetes

Alla dessa pennor