Religioner som hatar

För  mig som inte är troende alls är det här med Gud och religion väldigt märkligt!

Min pappa gick ur Svenska kyrkan på 70-talet och mamma på 80-talet, varken jag eller min bror är konfirmerade eller ens döpta och själv gick jag ur Svenska kyrkan så fort jag fyllde 18 år. Jag tror inte att det finns en Gud som skapat mig osv, eller som sitter och "leker" med människors liv och utsätter dem för "prövningar" genom att ta liv från nära och kära! Med detta sagt så ser jag inget fel med att man är troende - finner man tröst i det så är det väl jättebra! Det är så lätt att tänka endimensionellt om Världen och hur den skapades ur ett evolutionistiskt perspektiv - det är nästan för stort för att förstå!

Det som jag inte förstår med religion är att det verkar ge vissa människor rätt att hata andra/varandra! Jag trodde att tron handlade om att vara fredlig och behandla dina andra på samma sätt som du själv vill bli behandlad!? Eller är det fel?

Ni har säkert alla läst om Uppdrag granskning som undersökte antisemitismen i Malmö! Tänk att bli spottad på, få ägg kastade på dig och bli kallad en massa glåpord bara för att du tillhör en viss religion! Helt sjukt!

Det som gör det så märkligt tycker jag är att här i Sverige får personer ta ansvar för något som andra gör i ett land där du inte ens befinner dig! Och faktiskt tycker jag att, nu när det pratats mycket om islamofobi, att det är anmärkningsvärt att det var muslimer som gjorde detta mot judar (reportern)!? Muslimerna vill ju inte heller hållas ansvariga för det som muslimska terrorister gör i andra länder! Eller?

Sen intervjuades ju den här jihadisten i Göteborg! Han sa saker som "jag skulle personligen aldrig gå in på ett kontor och döda människor för att de ritat profeten, men faktum är att det är dödsstraff på att avbilda profeten på det sättet" och "leker man med elden så blir man bränd"! Ja det kanske är dödsstraff på det - för troende av Islam inte för oss andra! Vi har inte de reglerna!

För mig är det ofattbart att det fortfarande idag, 2015, utövas krig i religioners namn! Visst fanns korstågen för inte så längesen men det är väl några hundra år sedan ändå!

Varför kan vi inte bara se varandra som människor? När jag ser en annan människa så går jag inte och tänker "han måste tillhöra den religionen och då är han typiskt såhär" - jag ser bara en annan människa som kanske är klädd som mig eller inte... det kvittar väl!?

Jag har vänner som tillhör alla möjliga olika ursprung och olika religioner - men vi är ju vänner ändå! Varför måste det vara ett hinder? Uppmaning: behandla andra så som du själv vill bli behandlad!

Jag känner mig manad att citera Thomas DiLeva när han togs in som "expertkommentator" vid en diskussion kring USA:s intåg i Afghanistan (har jag för mig det var): "Jag tycker alla ska kramas"

Comments

Popular posts from this blog

Ärtsoppa & diabetes

Thai-mat & diabetes

Alla dessa pennor