Byte sensorfäste

Jag har sån himla hosta så jag är faktiskt hemma från arbetet nu!
 
Jag har haft hostan i 2 veckor tidigare men denna veckan blev det bara värre! I måndags satt jag på arbetet och hostade och hostade och till slut så orkade jag inte mer och fick gå hem sjuk! Jag hade ont i både halsen och huvudet av allt hostande!
 
I natt har jag fått sova lite bättre så målet är att gå till jobbet imorgon så länge den goda trenden håller i sig! ;) Idag var jag dock tvungen att ta mig till sjukhuset ändå för att byta sensorfästet! Själva sensorn och mätaren är ju desamma men man byter fästet som sitter på magen så att det blir en ny nål i magen dessutom!
 
Vi tittade på kurvorna från den gångna veckan och det var väldigt tydligt att jag är hög på morgonen och sen låg under hela dagen för att sedan bli hög på natten igen! Mitt bs gick inte ens upp medan jag åt lunch utan låg fortsatt stabilt runt 4 mmol/L!
 
Det är tydligen svårt att få rätt på ett sådant högt morgon-bs men vi ska testa att sänka min morgondos Lantus från 10 till 8 enheter! Idag ser min dosering ut såhär: Lantus 10+6, NovoRapid 13+7+7. Men nu ska jag alltså sänka första Lantusdosen så hoppas vi att det ska jämna ut mitt bs!
 
Sköterskan sa att jag eventuellt måste köra en omgång till med sensorn men får kanske vänta några veckor innan en ny blir ledig! Men hon var hoppfull för att om jag får rätt på det höga morgon-bs:et så ligger jag faktiskt väldigt stabilt överlag!
 
Det var faktiskt skönt att få sensorn avtagen och flyttad för mitt tränande i helgen gjorde så att tejpen som ska hålla fästet tappade sitt "klister" och jag fick tejpa extra runtom för att den skulle sitta kvar och sitta stabilt! Men som det kliade och sköterskan sa också att det såg riktigt irriterat ut! Men nu sitter sensorn på andra sidan och jag kan klia fritt där den satt innan! Hahaha...
 
Här kommer bilden på min kurva som jag lovade... uhm... i förra veckan! Bättre sent än aldrig!?

Comments

Popular posts from this blog

Ärtsoppa & diabetes

Thai-mat & diabetes

Alla dessa pennor