Sugen att julpynta!

I år är jag riktigt sugen på att julpynta!

Barnen var ju nästan 1 år förra julen men i år känns det som att de riktigt kan känna av det! I år förstår de ju mycket mer och man vill ju att det ska vara magiskt för dem! Det måste vara jättemysigt att inte veta att tomten inte finns och så vidare!

Det var många år sedan jag/vi hade julgardiner men i år har jag faktiskt köpt julpaneler till köket och vardagsrummet - dessa 3 fönster vetter ut mot gatan så jag ville ha samma för de fönstren! Vi har ju ingen gardinstång i vårt sovrum men till barnens rum och till extrarummet funderar jag också på att köpa julgardiner - Hemtex hade fina med domherrar på!

Sen var det det där med julbelysningen! Vi har två balkongslingor med fejkgran som jag vill vira runt de två pelarna som håller upp taket vid ytterdörren! Där finns dock inget uttag precis där så jag får se ifall jag orkar ordna med förlängningssladd och så vidare för tyvärr finns det inget uttag i hallen heller så jag kan inte dra in sladdarna!

I fönsterna har vi haft en massa olika belysning! I kökets två fönster har vi hängt mässingsstjärnor, fast det blir rätt mörkt tycker jag! I vardagsrummet har vi haft en liten ljusstake som inte heller ger så mycket ljus! Förra året hade vi en gammal Betlehemsstjärna från när jag var liten men den är rätt tilltygad nu så den kommer nog inte upp fler gånger!

Så i år tog jag beslutet att beställa likadana stjärnor till alla fönster! Speciellt viktigt var det för fönsterna ut mot gatan för jag gillar när det är enhetligt men sen tyckte jag att de var så fina så jag beställde dem till de andra fönsterna också! Vi har ju fönster på tre sidor i vardagsrummet men för två av dem passar det inte riktigt och där har vi dessutom satt fasta fönsterlampor som vi inte kommer att plocka ner så vi får helt enkelt bara dekorera det ena fönstret! De andra fönsterna har ju inte heller någon gardinstång så vi får se hur vi ska jula till det där! Och i vårt sovrum så får vi försöka hänga upp en stjärna eller sätta en ljusstake för nåt julmys får vi ju ha!

Det ska bli mysigt i alla fall! Jag har förberett lite saker i extrarummet som får ligga där och vänta i ett par veckor! Där ligger en kabelstickad röd pläd från IKEA, kuddar och paneler i samma tyg från Hemtex, blockljus och lykta från IKEA, randig löpare från ICA Maxi, ny adventsljusstake med tomtar från Åhléns, diverse juliga kuddfodral från tidigare år från H&M/IKEA/Hemtex. Det ska bli sååå mysigt! 

Bara två veckor kvar till första advent och då ska allt upp och fram! Tyvärr kommer mina älskade Nittsjö-tomtar att få ligga kvar i lådan för jag tror inte barnen är redo att låta dem vara i fred och jag har i nuläget inte tillräckligt med plats högt upp för att skydda dem! ;) Haha... Det får bli till nästa år!

Comments

Popular posts from this blog

Ärtsoppa & diabetes

Thai-mat & diabetes

Alla dessa pennor