Sensorn sitter på!

Ni har jag fått min Dexcom sensor som jag ska få ha i 2 veckor!

Jag trodde att den skulle sitta på armen men den sitter faktiskt på magen! Känns inte märkvärt men syns ju igenom tajta tröjor! Igår efter jobbet skulle vi ha julbord och då hade jag klänning som var tajt upptill men lite vidare kjol och sensorn hamnade precis under sömmen där kjolen började så den märktes knappt!

Vilken fantastisk grej att bara kunna trycka på knappen på sensorn för att se min kurva! Jag har ju aldrig testat sensor tidigare trots mina 11 år som diabetiker - men det är fantastiskt! Jag kände att det kanske inte var bästa dagen att börja med den på eftersom jag hade julbord och sedan MFF-matchen - men diabetessköterskan tyckte att det var rätt så bra för att se vad som händer!

Man måste fortfarande sticka sig i fingret 2ggr/dag för att kalibrera mätaren och vid de tillfällena jag gjort det så har mätaren legat 3mmol/L fel! Imorse stod det att jag hade 8,1 men jag hade 11,2 och det är ju inte bra för jag vill ju veta vad som händer under natten och då måste den ju mäta rätt!

Den mäter nivån var 5:e minut så man kan precis se vad som händer hela tiden så länge man har mätaren inom 6 meters avstånd! Det är dock 15 minuters fördröjning så man kan ju ligga högre/lägre än vad som sägs!

Jag har valt att mätaren ska varna vid lågt bs när den når 4 mmol/L och att den ska varna för högt bs när den når 11 mmol/L och än så länge har det väl fungerat bra! Just nu har jag bara varningssignalen på vibration för jag ville inte bli väckt inatt eftersom jag gick och la mig så sent! Kanske ska sätta på ljudet nu mitt på dagen... vi får se! Jag försöker ju ha med mig den överallt!

Kompletterar med bild från mitt morgon-bs senare!

Comments

Popular posts from this blog

Ärtsoppa & diabetes

Thai-mat & diabetes

Alla dessa pennor