CGM-sensor

Min diabetessköterska ringde mig igår och sa att de kunde ge mig en sensor lite tidigare än beräknat!

Jag tror att det är min läkare som tryckt på lite eftersom jag haft de här dåliga morgonvärdena så pass länge och inte kan få rätt på det! Så om 2 veckor ungefär kommer jag att få sensorn på armen och sen ska den sitta i två veckor så att vi kan se vad det är som händer!

Jag vet inte riktigt vad det är för sensor men jag kan tänka mig att det är en sån där Dexcom som varnar både vid för låga och för höga värden! Känns bra att man kan få låna en sån nu när det är som det är!

Men det har ju varit lite debatt om den här mätaren i media på sistone eftersom det är olika villkor i olika landsting! I vissa landsting är mätaren fri för till exempel barn (och det tycker jag ska vara självklart) men i Region Skåne är den ju till exempel inte det utan det är en lista med krav som ska uppfyllas först!

Jag tycker att man har läst mycket om föräldrar till barn med diabetes att de inte har sovit en hel natt sedan barnet fick diagnosen eftersom man måste gå upp med jämna mellanrum på natten för att testa blodsockret och så ska det ju inte behöva vara tycker jag! Jag tycker verkligen att en CGM-sensor som varnar vid höga och låga värden ska vara en självklarhet för dessa barn med diabetes!


Det är stor press på föräldrarna och man ska faktiskt orka vara förälder också! Dessutom är det många barn som avskyr sticket i fingrarna eller tårna och kan man avhjälpa detta så är det ju fantastiskt!

Fortsättning följer...

Comments

Popular posts from this blog

Ärtsoppa & diabetes

Thai-mat & diabetes

Klä om en lampskärm