Privatisera sociala tjänster & sjukvård... hmm...

Jag tillhör dem som är skeptiska mot privatisering av vårt sociala skyddsnät!

Jag ifrågasätter både rätts- och kvalitetssäkerheten med att privatisera - se hur det har gått för vårdboendena! Jag tycker att det sociala skyddsnätet är något av det finaste med Sverige - jag kan gå till sjukvården för bara 300 kr och ändå få röntgen, operation eller vad mer som kan behövas! Det finns ett högkostnadsskydd för de som besöker sjukvården ofta och det finns dessutom ett högkostnadsskydd för medicinkostnader så att ingen ska behöva strunta i sina mediciner för att de kostar för mycket!

Jag undrar hur sjukvården och alla andra sociala insatser kommer att fungera allt eftersom privatisering blir vanligare!

En diskussion i detta är ju vinstreglering för dessa privata företag - ännu en sak jag är skeptisk till! Man måste hoppas på att en hel hop eldsjälar väljer att starta privata företag inom de olika områdena och att de då inte vill ha vinst utan vill bara ge insatser med högre kvalitet! För vem vill egentligen starta ett eget företag och lägga ner all tid som det faktiskt tar med allting (bokföring, ordrar osv) för ingen vinst alls?

Då tror jag att man får börja ha företagsekonomi som en hel termin på socialhögskolan! ;)

Comments

Popular posts from this blog

Ärtsoppa & diabetes

Thai-mat & diabetes

Alla dessa pennor