Hur ska man rösta?

Orkade faktiskt inte se hela debatten igår men jag såg det mesta!

Är inte nöjd när de utmanar Åkesson och inte är beredda på hans sätt att möta frågor! Han vill bara belysa deras stora frågor och han kommer se till att det är det som blir belyst och tyvärr så spelar de andra honom rätt i händerna - han får fram precis det han vill få fram! Suck... Jag och en kursare gjorde ju vår C-uppsats om SD och har läst alla deras valmanifest och olika program som de hade då så jag visste ju vad han skulle trycka på - men man måste kunna bemöta honom på ett annat sätt! Tror att det var Folkpartiets Jan Björklund som blev "ägd" av Åkesson! Man måste veta vad han har att komma med och vad han kommer att trycka på - jag vill inte säga det men Åkesson är smart och det är svårt att trycka till honom! :/

Alla vill ju till samma mål (utom SD) - man har bara lite olika vägar dit! För min egen del så har det blivit mycket bättre sedan Alliansen tog över! Jag får ut 1500-2000 mer varje månad pga den sänkta inkomstskatten för mig som lågavlönad och sen får jag det dubbla tillbaka på skatten varje år jämfört med när de röd-gröna styrde! För mig som pluggade och samtidigt hade 2 extrajobb för att ens kunna ha råd med min lägenhet, så var det en enorm skillnad! Helt plötsligt hade jag råd att spara lite och kanske åka på semester på sommaren istället för att bara jobba hela sommaren och sen gå direkt tillbaka till skolan utan paus! Så för min egen del har jag inget att klaga på såsom det är nu!

Som socionom vill man ju det bästa för den stora gruppen - för alla! Traditionellt är socionomer socialdemokrater och många av mina kursare påpekade vid förra valet att man inte kan vara en bra socionom och inte rösta på socialdemokraterna! Kanske är det så - det är ju olika retorik! Tidningen "Socionomen" hade en artikel vid förra valet där de intervjuat socionomer som var aktiva i olika partier och det mesta från varje parti går ju ihop med att vara socionom (utom SD)! Man vill ju att alla som kan ska ha ett arbete, man vill ju att det ska finnas ett skyddsnät, man vill ju att vi ska vara ett öppet och välkomnande land, man vill ta bort kärnkraften (även om inte alla vill göra det på studs) osv. 

Problemet jag har med Socialdemokraterna just nu är Löfven! Jag tycker inte att partiet har lyckats hitta en bra partiledare - en karismatisk och förtroendeingivande ledare som jag vill se som statsminister! Det är ett problem för sossarna att man inte kan rekrytera en sådan ledare inom partiet! Fast jag har faktiskt en del problem med Miljöpartiet också - de tänker bara på att stoppa utsläpp med höjda avgifter till höger och vänster men de tänker inte på konsekvenserna som det får i det långa loppet! Blir bensinen och bilen för dyr så kan man inte bo på landet och måste flytta till större ort - men där finns inte tillräckligt med bostäder osv. De måste tänka på hela kedjan!

Tyvärr har jag upplevt kompisar som blivit arbetslösa och levt på bidrag! Under de röd-grönas tid var bidraget så högt att det lönade sig knappt att ta ett nytt jobb eller ett arbete på 75%!!! Det är ju helt galet - för då fortsatte de ju vara arbetslösa för annars hade det blivit en inkomstförlust! Åh andra sidan är det kanske inte det bästa att stressas in i ett nytt arbete!? Men jag tror kanske inte på det här att en arbetslös ska ha lika mycket ut som jag som arbetar - vad motiverar då mig att arbeta? Jaja... jag har ju arbetsmoral och hade aldrig kunnat bara gå hemma men ni förstår vad jag menar! Men sen ska det ju inte vara så låg ersättning att det blir ett utanförskap - man måste ju kunna "leva" även om man är arbetslös, kunna gå ut och träffa sina vänner utan att vara rädd för att spendera pengar! Finns det inget "happy middle"?

Under studietiden lyckades man överleva på minimalt med pengar - tror det var 7300:- i månaden eller något sånt! Min lägenhet kostade 5000:- i månaden och sen var det ju försäkringen, el, tv och bredband på det samt all kurslitteratur som skulle införskaffas! Utan mina två extrajobb hade det aldrig gått! Jag jobbade 10-20% på mitt ordinarie arbete som jag var tjänstledig från och sen städade jag ett kontor en gång i veckan och lyckades få in pengar så att jag klarade mig! Men som student finns det ju ett tak för hur mycket man får tjäna om man samtidigt har CSN så det gällde att ha koll! Men det hade ju inte skadat att erbjuda arbetslösa att kunna ta en halvtidstjänst och då få halverad arbetslöshetsersättning för de andra 50 procenten - för då har man ju fått in en fot i alla fall!

Helst av allt hade jag velat blanda godbitarna från många partier och sätta ihop i ett annat parti - det bästa av alla världar! Varför kan det inte finnas ett sådant parti?

Comments

Popular posts from this blog

Ärtsoppa & diabetes

Thai-mat & diabetes

Alla dessa pennor