Frågestund del 4

Hur ser du på diabetes typ 1 i framtiden, tror du på någon form av botemedel inom den närmaste framtiden?

Jag hoppas verkligen att man ska komma fram till ett botemedel. Man är ju nära ett vaccin nu men det hjälper ju inte mig/oss som redan har diabetes men det är såklart helt underbart ifall man kan hindra fler från att få diabetes. När jag fick min diagnos var det mycket tal om transplantationer av de Langerhanska öarna, där insulinet produceras, och i Japan höll man då på med att försöka transplantera från mor till dotter men problemet var att de oftast inte överlevde. Men de hade iaf upptäckt att det fungerade bäst från mor till dotter. Det finns ju ett fåtal individer i Sverige som blivit "friska" från sin diabetes med transplantationer från avlidna personer - problemet är att det krävs flera avlidna för att transplantera till en enda individ och sen har jag för mig att den individen ändå måste äta tabletter hela livet, men det är ju klart bättre än att ha diabetes. Där var ett reportage om detta för några år sedan och kvinnan som var med och som hade fått en sådan transplantation hade fått sin syn tillbaka efter att nästan varit blind och njurarna hade återhämtat sig osv. Helt fantastiskt vad kroppen kan! Men som sagt är det väldigt få som blir beviljade denna transplantation och det är väl främst de med väldigt svårkontrollerad diabetes och med många komplikationer. Men det tyder ju ändå på att man borde kunna finna ett bot! 

Skulle du gå fram om du träffade på en annan diabetiker på bussen tex?

Nä... men jag har velat flera gånger! Det är så skönt att känna att man inte är ensam om det! Faktiskt så tycker jag ändå att jag sett väldigt få diabetiker genom åren! Eller också hinner man bara inte se sprutorna eller så kanske de har pump. Däremot så har jag ju varit ute på middag en gång och mitt insulin tagit slut men där en i sällskapet, en kompis kompis, också har diabetes och faktiskt samma insulin som jag och då fick jag "låna" av henne! Hahaha... som vi skrattade!

Tycker du sprutorna är i vägen någon gång?

Jag tycker om att ha klänning men då måste man ju i princip gå in på toaletten så fort man ska ta en spruta och det är baske mig inte smidigt alls! När jag var yngre hände det att jag tog sprutan genom tyget men jag har slutat med sånt! Hehe... Som sagt skönt att inte vara ensam! :D

Comments

Popular posts from this blog

Ärtsoppa & diabetes

Thai-mat & diabetes

Alla dessa pennor