Frågestund del 3

Är du rädd/nojig över att dina barn riskerar att få diabetes?

Usch ja... det känns jobbigt att tänka på men visst tänker jag på det en hel del. Risken att mina barn ska få diabetes typ 1 är förhöjd med 3 % så det är ju faktiskt inte så mycket större risk. Hade David haft diabetes typ 1 så hade risken ökat med 6 % - vilket fortfarande är rätt så lågt! Men som jag sa innan om mina egna föräldrar så vill man ju aldrig att något ont ska hända ens barn och jag är nog väldigt uppmärksam på eventuella symtom! Jag önskar att TEDDY-studien kunde resultera i ett fungerande vaccin snart så att vi kan vaccinera töserna men det verkar dröja ett tag till.

Hur brukar du berätta för nya människor att du har diabetes?

Jag vet inte det är nog lite olika. Oftast kommer det lite naturligt in i ett samtal eller också kanske de ser mig ta min spruta eller testa mitt blodsocker. Om jag tar min spruta framför en ny människa så brukar jag i och för sig förbereda med "jag har diabetes och måste ta min spruta" ifall personen skulle vara extremt spruträdd - för jag har ju varit med om det en gång på en restaurang där en av mina bekanta nästan blev helt kritvit i ansiktet när jag plockade fram mina grejor och satte nålen i magen. Men vad gäller mina närmaste vänner så är nog alla vana vid det här laget - jag har ju ändå haft diabetes i 11 år snart! ;)

Pump eller pennor - och varför? Blir ditt blodsocker lättare/svårare att hantera med någondera?

Jag har ju inte testat pump men kan tänka mig att det är jättebra! Man får ju en annan kontroll över sitt bs med pump - får jag för mig i alla fall. Jag skulle inte vilja ha något som sitter fast i mig (även om man kan koppla bort den stundtals) så för mig blir det naturliga valet pennor. Det verkar vara en del jobb med pump dessutom och jag är inte den som gillar att hålla på och pilla med såna måsten och med pennan är det ju bara att byta ampullen och spola igenom nålen och sen är det klart! Kan hända att jag ändrar mig om några år men i dagens läge är det inte aktuellt med pump för mig.

Comments

Popular posts from this blog

Ärtsoppa & diabetes

Thai-mat & diabetes

Alla dessa pennor