Inskolning på förskolan!

Ja det är det som varit på menyn den gångna veckan!
 
I måndags var vi bara på plats i 1,5 timme mest för att känna av och få en massa information. Det gick bra och eftersom det var fint väder och alla barnen var ute så fick barnen känna på uteplatsen också.
 
I tisdags hade jag Riskettan på körskolan under den tid som barnen skulle vara på förskolan (9-11) så David gick själv med barnen! Det hade gått jättebra! Förskolans uteplats består av två områden som är fördelade så att två avdelningar har det ena området och två avdelningar har det andra - men samtidigt går det ju att öppna en grind emellan! Grinden hade stått öppen i tisdags och barnen hade lugnt gått ifrån David in i det andra området så det verkar ju onekligen som att de känner sig trygga!
 
I onsdags var David tillbaka på jobbet och jag och barnen skulle vara på förskolan mellan 9-12 så att de skulle hinna äta lunch på plats! Jag blev erbjuden att vara med på lunchen men eftersom jag vet hur det är på lunchen så berättade jag att det är nog ingen fördel om jag var med då - inte heller en fördel om barnen sitter bredvid varandra! ;)
 
Både torsdag och fredag skulle vi vara på förskolan mellan 9-14 så att barnen skulle sova där båda dagarna! Båda dagarna fick jag faktiskt lämna förskolan efter bara en timme för att de skulle se hur det gick och det var ju inga problem alls! Skönt! Barnen känner sig trygga på förskolan och vi tyckte att det kändes bra med personalen!
 
På kvällarna har vi försökt skapa nya rutiner - i nästa vecka börjar det ju "på riktigt"! Efter att barnen lagt sig måste allt annat lösas - köket/disken, tvätten, plocka undan leksaker, förbereda för morgondagen osv. Det har väl gått rätt så bra förutom igår när vi fick diska om disken i maskinen 3ggr eftersom luckan till diskmaskinsmedlet aldrig öppnades så nu är där ett litet berg disk på diskbänken! Det flockar sig ju så himla fort!
 
Nu hoppas vi att nästa vecka ska flyta på bra, men vi bävar lite för nätterna som varit lite oroliga... eller ja ett par av dem! Men det kan ju lika gärna vara en liten förkylning eller kanske pollen! Vem vet...!?

Comments

Popular posts from this blog

Ärtsoppa & diabetes

Thai-mat & diabetes

Alla dessa pennor