Handledarutbildning inför körkort

Ja jag borde haft mitt körkort sedan många år tillbaka!

Tyvärr var det väl en blandning av lathet och brist på motivation som gjorde att jag lade ner projektet efter att jag ändå redan gjort halkan (Risk 2)! Jag hade ett jobb med oregelbundna tider där jag inte fick schema förrän 2 veckor innan så jag fick boka av en massa tider och kunde inte boka nya under sommaren eftersom det var smockfullt på trafikskolan - så där tappade jag all motivation och var sedan så lat att jag inte orkade plocka upp det igen efter att alla som gick skolan gått tillbaka dit!

Men jag har gjort halkan en gång - det var ju skitkul! Det var en speciell känsla att få sitta helt själv i bilen och sen lärorikt att få testa på hur bromssträckan förändras vid halt underlag! Jag körde rätt mycket bil då! Jag körde med pappa så ofta jag kunde och ofta blev det rätt långa sträckor!

Första gången jag körde motorväg så hade vi varit i Småland hos min syrra och jag fick köra en rätt lång del av vägen hem! Första gången på motoväg, första gången i mörkret och så regnade det! Men det gick jättebra! Jag tycker att jag och pappa kör rätt bra tillsammans och att han kände att jag var redo (och det var jag ju) och han gav mig utrymme och litade på mig! Enda gången det blev lite osäkert var uppför Hallandsåsen med alla lastbilar som bara skvätte enorma mängder vatten på rutan - men det löste jag det med! När vi körde till Göteborg för någon vecka sedan så upptäckte vi att det numera var 3-filigt uppför åsen och det gjorde jättestor skillnad med alla lastbilarna som jobbar sig uppför backen!

Det gamla handledartillståndet vi har är från 2001 så jag trodde att vi var tvungna att gå den där nya handledarutbildningen! Men när jag berättade om det här på jobbet så sa en kollega att deras gäller fortfarande från 2005 så länge hon som elev går utbildningen! Snabbade mig att ringa Transportstyrelsen som bekräftade detta! Så pappa slapp gå och nu är våra tillstånd giltiga igen eftersom jag gick utbildningen igår! Jippie!!!

Så nu kan jag komma igång med körningen igen! Hoppas det mesta fortfarande sitter i! :D

Comments

Popular posts from this blog

Ärtsoppa & diabetes

Thai-mat & diabetes

Alla dessa pennor