Förkylningen satte sig på luftvägarna...

... så det blev ett besök på jourvårdcentralen idag!
 
Vaknade i fredags morse och hade ju tänkt gå till jobbet men då hade förkylningen satt sig i halsen! Det gjorde ont längs hela käkbenet och sen ner i halsgropen och ut i bröstkorgen! Sjukvårdsrådgivningen tyckte att jag skulle vänta med att gå till vårdcentralen men idag stod jag inte ut mer för det gjorde så ont när jag andades!
 
Det var ingen lunginflammation i alla fall men någon slags luftvägsinfektion så det blir till att stanna hemma och kurera sig några dagar till! Läkaren gissade att det skulle ta minst 10 dagar att bli av med infektionen men sen kan besvären fortsätta!
 
Problemet nu är då att på jour-VC skriver man inga sjukintyg så imorgon måste jag ringa min egen VC för att få ett sjukintyg utskrivet så att jag kan lämna det på jobbet! Jag vet faktiskt inte från vilken dag jag behöver det men det är väl bättre att ta det säkra före det osäkra!
 
Men det ges ingen behandling för det så jag får helt enkelt bara vänta ut det! Ipren och Panodil Zapp och sen nässpray eftersom jag fortfarande är lite svullen i näsan... och så te såklart! Suck... så nu kommer man att ha en massa ont och inte få någon hjälp! Jag kan inte sova på sidan heller för det känns som om hela bröstkorgen trycks ihop och det gör skitont! Jag har rätt hög smärttröskel och söker inte vård speciellt ofta - så det får man kanske vara tacksam för!
 
Borde man inte får lite glass när man har ont såhär? Det fick man ju alltid när man var liten! Finns ju faktiskt GB vaniljglass light om man nu vill tänka extra på diabetesen! Tyvärr så har Carte d'or slutat med sin light-glass för den var annars jättegod! Glass tycker jag i och för sig inte påverkar mitt bs så jättemycket - inte som chips och godis i alla fall - om man nu inte tar en Daim-strut! ;)

Comments

  1. Hej Diabetes-Johanna! Jag är Diabetes-Linda och har också blivit gravid med tvillingar (även om du redan är långt ute på andra sidan om födsel och annat). Jag fyndade en glassmaskin på Myrorna, knappt använd, för 65 kr. Den kör jag igång egen glass med sötningsmedel i lite då och då när suget öser på. Eftersom det bara är ägg och grädde i blir det till och med nyttigare än äggröra (eftersom matfettet man har i pannan inte är med i glassrecept). Annars är frysta hemplockade jordgubbar som är halvt tinade också en favorit. :)

    ReplyDelete
  2. Ja vi har faktiskt en egen glassmaskin så vi har gjort lite egen glass men mest efter recept - så vi får kanske testa att moderera lite! ;) Grattis till dina tvillingar i magen! Hoppas att allt går bra! Har du några frågor så är det bara att fråga på! :)

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Ärtsoppa & diabetes

Thai-mat & diabetes

Alla dessa pennor