Gravidkilon

Det är rätt skönt att inte känna någon press att gå ner gravidkilona!
 
Sakta men säkert går jag ner i vikt av mig själv - men de första 8 veckorna (de magiska) efter förlossningen så hände ju mest! Det var mycket vätska i kroppen som skulle försvinna och däri låg de flesta kilona - det mesta av vätskan fanns i benen! Hahaha... Jag hade inte så svullna händer och fötter men efter förlossningen fick jag "cankles" eller "stolpar" som läkaren kallade dem! All vätska "rann neråt" så vaderna och fötterna svullnade och man kunde inte ens se fotknölarna - men tårna var normala! ;)
 
Det var rekommenderat att gå upp mellan 16-20 kilo vid tvillinggraviditet och jag gick upp 24 kilo - men egentligen ska det ju vara uträknat efter BMI! Jag hittade en bra tabell för enlinggraviditet men ingen för tvillinggraviditet!
 
 
Jag tycker många hetsar om att de inte vill gå upp för mycket för det är så jobbigt att gå ner sen - men det sköter sig ju nästan av sig själv och dessutom är det ju för barnets och kroppens bästa! Det är ju många delar som ökar i vikt; barnet (såklart), fostervattnet, livmodern, moderkakan, ökade blodvolymen (som är enorm) osv.
 
Det var även rekommenderat att öka ca 750g per vecka efter v20 med tvillingar - tror det låg runt 450-500g vid enlinggraviditet! Jag/vi fick kämpa med det en del för det är inte lätt att öka så mycket i vikt när man samtidigt ska äta som en diabetiker! Från början var vi väl inte så strikta men efter att Stella tappade från -5% till -19% så tänkte vi att det kunde vara en faktor! Efter det så höll hon ju sig på den nivån!
 
Mest viktuppgång hade jag nog faktiskt i början när jag spydde så mycket - konstigt nog! Fast egentligen kanske inte så konstigt eftersom jag har diabetes och måste hålla mitt bs uppe så fick jag ju snällt äta mer varje gång det kommit upp! Vissa dagar åt jag frukost 4ggr!
 
Men som sagt så sköter det mesta sig av sig själv! Jag har 4 kilo kvar att gå ner till "pre-baby" vikt och jag har inte gjort ett dugg för att det skulle bli så! Jag tänker att det tar kanske ett år innan man är tillbaka på match-vikt, för jag hade ju lyckats gå upp lite precis innan jag blev gravid medan vi höll på med stugan (vilket innebar mycket skräpmat och ingen tid för träning)!

Comments

Popular posts from this blog

Ärtsoppa & diabetes

Thai-mat & diabetes

Alla dessa pennor