Tips från coachen; mat till alla

Det är viktigt att få i sig mat för att orka med!
 
Jag har ju diabetes dessutom och jag hade väldigt jobbigt i början med att få i mig mat när David hade gått tillbaka till jobbet! De flesta dagarna åt jag inte frukost förrän vid 12 och många gånger blev det ingen mat alls innan klockan var 15! Inte så bra när man har diabetes helt enkelt!
 
För en tid sen kom jag med ett tips till en annan tvillingmamma som var väldigt bra men som jag tyvärr aldrig kom på när jag själv hade besväret! Sambon/maken/partnern kan ju göra iordning frukost till båda när man ändå gör till sig själv på morgonen och bara sätta in i kylen så är det bara att plocka maten där så fort tillfälle ges! Sååå bra!
 
Ett annat tips är att be alla som vill komma och hälsa på att ta med sig mat - för är det något som är svårt att hinna med så är det att laga mat! Det blir lättare sen men i början är det så mycket hela tiden och barnen är ju totalt beroende av en!
 
När det kommer till barnens mat så har jag ett par tips! Om man flaskmatar så kan man lära barnen det vi kallar "självmatning"! Då ligger barnen tex i vagnen med flaskan i munnen och ett stöd (typ en liten kudde eller vikt filt) under så att vätskan rinner neråt! Detta sätt använde vi ifall vi var iväg och inte kunde mata barnen "vanligt" när dem var mindre eller när man är själv och båda vill äta samtidigt! När barnen kan sitta så satte vi våra på "halvsitt" i vagnen och höll båda flaskorna!
 
Nästa tips är när det är dags för puré! "Varannan sked"-principen tillämpar vid! Precis som vid sömnen är det SJUKT mycket lättare att bara mata en bebis men har man tvillingar så måste man kunna mata båda samtidigt och då får det bli varannan sked helt enkelt! Det är lika bra att göra så redan från början så att barnen vet vad som gäller! All matning tar ju längre tid men som förälder så slipper man bli stressad av att ett barn gråter medan man matar det andra!

Comments

Popular posts from this blog

Ärtsoppa & diabetes

Thai-mat & diabetes

Alla dessa pennor