Tillväxtultraljud igen!

Då hade vi ett nytt tillväxtultraljud idag!
 
Det har gått rätt bra för oss hela graviditeten tycker jag! De har båda hållt sig nära normalkurvan och även om tvilling vänster hade lite ökat flöde vid första flödeskontrollen så rättade det ju till sig! Men idag var det inte så kul på ultraljudet!
 
Tvilling höger (som varit lite större hela tiden) håller sig till sin kurva och ligger fortfarande på +3% jämfört med normalkurvan så det var ju jättebra! Idag vägde hon 1935g så nästan en tvåkilosklump ju! :D
 
Men tvilling vänster (som varit lite mindre hela tiden) som sist låg på -5% låg tyvärr idag på hela -19%! Usch det var inte roligt att höra! Hon har gått upp 200g sen sist och vägde idag 1539g men hon väger ju 400g mindre än sin syster och är ju bara 3/4 av hennes storlek! :(
 
Barnmorskan sa att tvillingar får avvika 15% från sin egen kurva och nu avvek hon ju 14% från sin egen kurva - vilket jag tyckte var på gränsen såklart! Men barnmorskan sa att det kan ju ha bättrat sig till nästa mätning om två veckor! När en bebis ligger på -22% från normalkurvan så räknas den som "för liten" för sin "ålder" så vi är ju inte riktigt där ännu!
 
Vi hoppas att det är den stundande flytten som påverkat tillväxten och dessutom har jag de senaste veckorna inte ökat de rekommenderade 650-700g/vecka som man bör öka med tvillingar från och med andra trimestern! Kanske för att jag bara äter havregrynsgröt till frukost och har svårt att äta mycket på kvällen för jag blir övermätt så fort och mår då illa istället!
 
Men nu ska vi göda mig säger David och sen är det vila, vila, vila som gäller! Vi läste att det kan vara svårt att öka så mycket i vikt varje vecka, men så stod det också att "det finns ju många goda efterrätter" - så nu satsar vi på det helt enkelt! Vi ska på flödeskontroll imorgon och sedan prata med läkaren så vi vet mer efter det! Håll tummarna!

Comments

Popular posts from this blog

Ärtsoppa & diabetes

Thai-mat & diabetes

Alla dessa pennor