Trädäckets framfart

I helgen har vi fortsatt med vårt gigantiska trädäck! Det blir sååå snyggt!

Min pappa och min fabror är kungar på att bygga trädäck! Jag kan bara beskriva däcket just nu men jag kan lägga in bild snart! Vi hade ju två delar färdiga innan vi började i lördags och det var ju "uterumsdelen" och "grilldelen". Så i lördags var det dags för den sammankopplande "triangeln".

För att bryta av lade pappa och Börje plankorna på andra hållet i triangeln och det blev jättefräckt. Det bryter liksom av mönstret helt! Sen lade dem en avslutningsbräda så att man slipper se esponerade ändbitar. Det blir ju som en ram och den ska vi sedan fylla på utanför grilldelen.

Igår började jag och David på den sista biten som blir en förlängning på grilldelen in mot staketet mot grannen. Eftersom vi ändå inte kan använda den dele till något så kan ju lika gärna trädäcket fortsätta in där! Vi hann inte riktigt färdigt eftersom vi skulle vidare på kalas och sedan var det ju fotboll!

Vi fick med oss Davids systerdotter på fotbollen! Det var iskallt i vår skuggiga hörna så i halvlek flyttade vi över till solsidan! Det är något konstigt där men drag i luften för om man satte sig i skuggan utanför stadion så var det inte alls lika kallt!

En av åskådarna som satt i solsidan blev väldigt irriterad över att folk flyttade dit och inte satt där de hade biljett! Lönt att brusa upp sig! Det var ju ingen som satte sig på hennes plats! Det var ju familjefest på stadion och alla de stackars barnen satt och huttrade i skuggan! Var det så farligt att vi som hade barn med oss flyttade över? Men som tur var så brydde sig inte funktionären! Tack!!!

Idag har bs legat väldigt, väldigt högt! Jag tror att det 20-sprutan (Lantus) jag tog igår var gammal för jag tod från det etuiet jag brukar ha på jobbet och därifrån tar jag ju aldrig 20-sprutan annars! Lite jobbigt! Funderar på om jag hinnner hem på lunchen och kan ta en liten booster då!? Vi får väl se!

Comments

  1. Hej!

    Hittade din blogg när jag sökte på långresor och Australien :)
    Jag har läääääänge letat efter nån som kan ge tips och råd inför min resa till Australien i höst där jag ska vara och arbeta och resa runt på ett working holiday visa :)

    Hittade dock ingen mejl till dig så får lämna en kommentar här.

    Hur gjorde du med allt din insulin?
    Med tullen och så, hade du med dig för ett helt år när du åkte?
    Jag känner mig väldigt orolig för hur de ska gå, framför allt då med tullen, är rädd att bli stoppad..
    får man har med sig så mycket medicin med sig in?

    Hoppas du har tid att svara!

    MVH
    Emma

    ReplyDelete
  2. Hej!

    Tycker inte att du ska oroa dig - se bara till så att det finns en sån där namn och personnummer etikett på allt och förvara allt i sina ordinarie boxar (utom det du använder just nu såklart)! Du kommer att få skriva på en lapp/deklaration att du har mediciner med dig! Ha med intyget från din läkare tillsammans med insulinet och ha det i handbagaget nära till hands och så att det inte fryser i bagageutrymmet!

    Jag hade med mig mycket mer än jag behövde men sen så har Sverige ett avtal med Australien som säger att du kan skaffa ett Medicare-kort när du anländer och med det så får du billigare sjukvård och kan köpa mediciner billigare ifall du skulle behöva mer insulin!

    Mitt tips är att ta kontakt med någon diabetes förening i det området du ska till först så kan de säkert berätta mer!

    Lycka till och ha en underbar resa! :D

    MVH
    Johanna

    ReplyDelete
  3. Nä alltså jag tror inte jag behöver oroa mig egentligen heller men de gör jag lite ändå :)

    De står ju liksom på customs and border sercuritys hemsida att man bara får ta med sig mediciner för 3 månader och därför jag blev lite nojig kände jag.. har pratat med några som heter TGA dit australienska ambassaden i Sthlm skickade mig för de kunde inte svara på mina frågor och där va de ju samma svar, bara mediciner för 3 mån :/

    Men då hade du med dig för mycket mer än 3 månader då förstår jag?
    Och de måste deklareras?


    Tack så mycket för att du tog dig dit att svara, mycket till hjälp :)

    MVH
    Emma

    ReplyDelete
  4. Ja det hade jag - fast jag var ju bara där i en månad!

    Tullen vet ju inte hur höga doser du tar så då kan dem ju inte riktigt veta om du har för mycket med dig eller inte! Jag räknade ut att det går en behållare Lantus och en Novorapid per 2 veckor för mig så i princip skulle jag bara behövt ha med mig 2 behållare av varje men hade kanske två boxar av varje - och det är ju 5 behållare per box!

    Så jag hade ju väldigt mycket mer än jag behövde! Sen åh andra sidan gick det ändå åt mer insulin eftersom de inte har lika bra val i maten som vi har här - speciellt inte om man äter ute! Pommes eller mos brukar vara standardtillbehöret! Det är lite bättre i mataffärerna men ändå inte lika bra som här hemma! Det är något att tänka på! Frukt och grönsaker är rätt dyrt beroende på skadedjursinvasioner och översvämningar mm.

    Man får försöka så gott det går och det finns säkert bättre val än dem jag gjorde när jag var där! Hade mycket högre HbA1c än vanligt när jag kom hem! Ett gott tips om du ska göra sallad eller liknande är att köpa den färdigförpackade danska fetaosten - mums... ;)

    MVH
    Johanna

    ReplyDelete
  5. Jaha, fick för mig att du va där mycket längre än en månad när jag läste :) vet inte va jag fick de ifrån!
    hehe.

    Nä dom vet ju liksom inte hur mcyket jag behöver så tänker att jag tar med mig så mycket jag behöver ocg blir de problem med tullen så blir de det liksom så får jag ta det då!

    Du känner eller vet ingen annan med diabetes som vatt i Australien ett längre tag som går att få kontakt med??

    Tack för all din hjälp och dina råd! :)

    MVH
    Emma

    ReplyDelete
  6. Ja asså de tittade inte ens på mitt intyg eller på mitt insulin så det är ju inte säkert att dem ens kommer att göra det med dig heller! Dem gillar svenskar och det mesta från Sverige är okej!

    Jag känner ingen med diabetes som varit i Australien så länge - jag hittade en blogg och frågade den personen... precis som du gör nu! Annars kanske ungdiabetes.se - de har ju ett forum där man kan slänga ut sådana frågor och så brukar det vara flera som svarar! Specificera att det är tullen du oroar dig för så kan du säkert få många bra svar! ;)

    MVH
    Johanna

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Ärtsoppa & diabetes

Thai-mat & diabetes

Alla dessa pennor