Ännu en NovoPen Echo

Igår hämtade jag ut ännu en NovoPen Echo!

Jag har ju två fodral med pennor - ett som alltid ligger hemma och ett som alltid ligger i handväskan! Än så länge så är det ju bara hemma som jag haft min Echo - mest för att det oftast är då jag glömmer om jag tagit mitt insulin eller inte!

Men när jag var på läkarbesök tidigare i våras så fick jag recept på en till så att jag kan ha en även i handväskan! Den är så himla smart! Jag blir så nöjd! :D

Problemet vi har nu när vi bor i stugan är att det blir så fruktansvärt varmt på dagarna så jag är rädd att insulinet ska förstöras så igår la jag in mina hemma-pennor i kylen! För där ligger dem säkra iaf! Tycker inte om att slänga insulin - det känns som en onödig kostnad för samhället!

Jag brukar tömma mina ampuller nästan helt innan jag slänger dem - så ännu har jag inte bytt till min Echo eftersom det är insulin kvar i den gamla pennan! Jag blev faktiskt lite förvånad när jag fick reda på att personal på vårdboenden brukar slänga sprutorna/ampullerna fast det är en fjärdedel kvar! Sånt slöseri!

När jag först fick diabetes skrev läkaren ut engångssprutor och jag trodde att det var det som fanns! Ju mer jag lärde mig om diabetes så upptäckte jag ju att så inte var fallet! Bestämde mig genast för att ha individuella pennor som man fyller med ampuller istället! Tänker att det dels är smidigare att ha med sig extra insulin då och att det säkert är billigare för samhället att inte behöva betala engångssprutor (för det kan INTE vara billigt!

Jag gillar i alla fall Echo-funktionen där man kan se hur mycket insulin man tog sist och för hur många timmar sedan det var! Vill ha det till min Lantus med!!! ;)

Comments

Popular posts from this blog

Ärtsoppa & diabetes

Thai-mat & diabetes

Alla dessa pennor