Med lera upp till knäna!

Vattnet är igång i stugan nu!

Vi väntade med spänning för att se så att det inte läckte någonstans - förra året sprutade det ju vatten inne i huset och allt var blött samtidigt som vattnet rann ut genom väggen och fyllde rännan som vi grävt för att förbereda för avloppet! Den rännan räddade oss då!

Nu är ju både kök och badrum installerat så vi var lite spända i väntan på eventuella läckor! Vi blev skonade - det var bara den ena kopplingen till blandaren i badrumsvasken som läckte lite men vi tog fram skiftnycklarna och drog åt den!

Senare på eftermiddagen skulle vi ut en runda och då gjorde en av grannarna oss uppmärksamma på att det läckte vatten någonstans! Attans!!! Vi hade satt på en koppling för att kunna koppla på utevatten till trädgården och nu läckte det ur den koppling! Även denna gång blev vi räddade av ett grävt hål eftersom det var grävt runt kopplingen som är lite drygt en meter ner i marken!

Vi gick med hinkar vatten som vi hällde utanför området! När vi väl kom ner till kopplingen läckte det ur två håll och det var bara jag som hade stövlar så jag klev ner i hålet och skruvade åt den ena sidan som stängde sig - men när jag försökte skruva åt den andra så brast allt och det bara forsade ut vatten! Paniken steg!!!

Nu sprang vi med två hinkar vatten var och hällde ut - fram och tillbaka! Vad ska vi göra? skrek jag flera gånger! Ring föreningen! skrek stackars David som sprang omkring barfota i det iskalla vattnet! Jag ringde och kom först till en styrelsemedlem som sa att jag fick ringa vaktmästaren på ett annat nummer! Jag ringde vaktmästaren som skulle komma - men i den stunden kändes det som en halv evighet innan han dök upp och stängde av vattnet utanför tomten! Paniken var över!

Nu var det bara att tömma hålet igen och sen gräva fram kopplingen och slangen som båda hamnat under all lera som rann ner längs sidorna i hålet! Fy bubblan vad kallt det var! Davids kompis kom och instruerade oss och det verkar vara tätt nu men vi har iofs inte fått igång vattnet helt så vi får väl se!

Två vattenläckor på två år - eller som David säger: Två vattenläckor på ett år och en dag! ;)

Comments

Popular posts from this blog

Ärtsoppa & diabetes

Thai-mat & diabetes

Alla dessa pennor