Trasigt insulin!?

Jag tror att jag har kommit på det – eller rättare sagt att David har kommit på det! Vad som är fel nu när mitt bs varit uppe och nere som en berg-&-dalbana! Insulinet har blivit förstört! Som synes nedan biter inte Novorapiden som jag tar hemma på mitt höga bs – 7,5 enheter till gröten är nästan det dubbla av det jag brukar ta och ändå blev det superhögt efter! Jag har ju en annan uppsättning sprutor på jobbet och dessa verkar ju må bra! Så det blir hem och byta ampullerna direkt! I båda sprutorna för som ni kan se nedan så gick blodsockret successivt upp efter lunchen trots att jag endast åt ett päron vid 20 över 13 – vilket antagligen betyder att min Lantus hemma har kollapsat! Tog en boost Lantus strax efter 16 och sen kommer jag ta av den nya ampullen vid 20-tiden ikväll! Hoppas att detta löser sig nu! Usch för höga värden!

Dagens blodsocker:
07.10 BS: 8,1 – Frukost: Gröt med lingonsylt (Önos lågkalori) – 7,5 Novorapid
08.41 BS: 13,3 – 4 Novorapid
09.12 BS: 7,1
10.38 BS: 2,7 – Fika: Banan
11.50 BS: 4,6 – Lunch: Kycklinggryta med bulgur & broccoli – 6 Novorapid
13.18 BS: 3,1 – Fika: Päron
14.09 BS: 4,5
15.26 BS: 5,2
16.15 BS: 6,6 – 3,5 Lantus
19.30 BS: 6,2 – Kvällsmat: Bruna bönor & falukorv – 7 Novorapid + 13 Lantus
20.28 BS: 10,1 – 3 Novorapid
20.48 BS: 7,2
21.12 BS: 4,1
22.55 BS: 2,8 – Fika: Banan

Tyvärr måste jag nog dessutom börja ta sprutorna innan maten! Jag fick lära mig att man kan ta inom tidsintervallet ”10 minuter innan till 10 minuter efter maten” men just nu känns det som om jag nog ska börja ta sprutorna innan så de kommer igång snabbare! Annars tycker jag att det har funkat med inom 10 minuter efter att man har ätit för då vet jag hur mycket jag åt och hur mycket insulin jag bör ta och slipper sticka mig en extra gång ifall jag åt mer än beräknat innan! Jaja… ni förstår vad jag menar! Suck…

De nya ampullerna verkar ju funka i alla fall - men det blir inte mer ICA:s bruna bönor, som annars brukar vara så himla bra. Men denna gången var det knappt några bönor alls utan nästan bara sås och det är ju såsen som är det söta som höjer blodsockret - därav vikten att ha mycket bönor i! Jag får försöka hitta en ny sort helt enkelt!

Comments

Popular posts from this blog

Ärtsoppa & diabetes

Thai-mat & diabetes

Alla dessa pennor