Toppendag för blodsockret!

Vilken toppendag det har varit! Härligt!

Till att börja med så har jag faktiskt tagit efter Noragyll (blogg finns i blogglistan till vänster) och delat upp min Lantus på två doser istället klockan 09 och 21. På morgonen tar jag 8 enheter och på kvällen tar jag 7 enheter! Det verkar fungera i alla fall - möjligt att jag får höja kvällsdosen till 8 den med men det har fungerat bra än så länge!

Dagens bs-mätningar:
09.04 BS: 3,6
09.33 BS: 3,6 - Innan frukost
10.56 BS: 5,8 - Efter frukost
13.07 BS: 3,1 - Innan lunch
14.30 BS: 3,4 - Efter lunch
15.35 BS: 4,2
19.50 BS: 6,5 - Efter kvällsmat

Det fungerade verkligen bra! Jag försöker ha massor av grönsaker och att äta lite mindre kolhydrater - men fullkornspasta och bulgur verkar vara det man ska köra stenhårt på! Tyvärr har potatis inte haft så god effekt. Det är ju dock så att det är nypotatis som är den bästa potatisen både vad gäller näringsinnehåll och sedan fiber - för man kan ju äta skalet på nypotatis och det är mycket fibrer i det!

Noragyll tipsade om en annan sak som jag direkt nappade på och det är att ha en blodsockerapp! Hur bra är inte det!? Nu behöver jag inte ha med mig något att skriva ner mina värde i utan kan lätt bara lägga in dem i appen och så kan jag se hur värdena rört sig under dagen! Appen kan även visa grafer och ska egentligen ha reminders som påminner om att mäta blodsockret men av någon anledning har jag inte fått igång mina!? Jaja Glucose Buddy heter min app! Tänk vad Iphonen är fantastisk... nästan livsviktig! ;)

Heja blodsockret!

Comments

Popular posts from this blog

Ärtsoppa & diabetes

Thai-mat & diabetes

Alla dessa pennor