Den eviga kampen med bs fortsätter!

Inga bra värden alls imorse och funderar starkt på ifall det är en rekyl. Jag åt ju en banan igår kväll när jag hade 2,2 i blodsocker och nu var ju det en stor banan men vi har testmätt det innan och då har det höjt kanske 4 så då borde jag haft 6,2 men istället hade jag 10,1. Litet bakslag såklart, samtidigt är det så det är när man börjar ändra i sina doser – det går lite upp och ner helt enkelt. Det känns bara så ovant med så höga värden.

Vi får se hur jag ska lösa det men just nu tror jag att jag ska ha lite is i magen och se hur de närmaste dagarna blir. Det tillhör ju inte vanligheten att vi äter kvällsmat så sent som vi gjorde igår utan som diabetiker ska man ju äta inom 1,5 timme efter avslutad träning men maten tog längre tid än vi tänkt och vi var iväg och handlade på ICA däremellan dessutom.

Även om det inte finns en regel längre som säger att man som diabetiker ska äta var 4:e timme så är det nog att föredra ändå. Jag känner verkligen att jag är på väg tillbaka till den där mönsterdiabetikern som jag var när jag som 20-åring precis hade fått diagnosen Diabetes typ I.

Det är ju rätt stor skillnad på typ I och typ II – det är två olika sjukdomar helt och hållet faktiskt. Typ II som förr kallades för åldersdiabetes innebär att man har minskad produktion av insulin eller att man helt enkelt överanstränger sin bukspottskörtel där de insulinproducerande langerhanska öcellerna finns. Detta kan ske hos överviktiga till exempel. Typ I – min diabetes – som förr kallades barndiabetes innebär att jag producerade antikroppar mot mitt eget insulin vilket till slut tog död på mina langerhanska öceller. Onödigt att attackera sig själv men så kan det gå ibland. ;) Utlösande faktor för typ I brukar vara att man har en annan infektion i kroppen och i samband med det så bildas även antikroppar mot det egna insulinet.

Numera finns det ju dessutom mutationer på både typerna och utöver det så finns graviditetsdiabetes. Graviditetsdiabetes tillhör typ II, så om man inte blir av med sin diabetes efter graviditeten har man typ II. Typ II går ju att både kostbehandla och tablettbehandla i de flesta fallen, så sprutor är inte förstavalet vid denna typ. Dock är det endast insulinbehandling med sprutor som ges vid typ I. Det finns några enstaka personer som är överkänsliga mot insulinet som behandlas på annat sätt men sprutor ges i regel till alla. Man kan få insulinpump också om man vill – jag har dock mina insulinpennor (som sprutorna kallas – ser ut som riktiga pennor) och trivs med att slippa ha en pump fastkopplad på kroppen för jag tycker att det verkar läskigt.



Dagens blodsocker:
06.49 BS: 10,1 (rekyl?) – Frukost: Två mackor med chiliost – 6 Novorapid
08.06 BS: 9,5 – 3,5 Novorapid
09.17 BS: 2,1 – Fika: Banan
10.22 BS: 2,4 – Fika: Päron
11.16 BS: 4,1
12.00 Lunch: Fullkornspasta med gräddsås & broccoli – 7 Novorapid
13.23 BS: 2,9 – Fika: Allévo bar
14.28 BS: 4,0
16.00 BS: 9,3 – 2,5 Novorapid
18.30 Kvällsmat: Kycklingfilé med pommes, sallad och sås – 7,5 Novorapid
19.54 BS: 5,2
21.00 BS: 3,4 – Fika: Banan + Proviva
23.10 BS: 2,8 – Fika: Oboy (den med mindre socker)

En rekyl kan man ofta få jobba med hela dagen men idag blev det ju inte riktigt så. Jag har börjat träna igen också efter nyår vilket innebär att jag styrketränar två dagar i veckan och försöker vara ute och springa två dagar i veckan med min sambo.

Jag hade egentligen tänkt rekommendera Allévo proteinbar eftersom den höjer blodsockret långsamt men den höjde ju alldeles för mycket! Dock har jag tagit en sådan innan träning och det funkar väldigt bra faktiskt!

Kan kanske passa mer där!?

Comments

Popular posts from this blog

Ärtsoppa & diabetes

Thai-mat & diabetes

Alla dessa pennor