Blodsockerblues

Haha... ja det finns faktiskt en bok som heter så! Har för mig att den innehåller recept och tips för diabetiker!

Iaf... kampen med att sänka blodsockret har börjat - men det går lite sådär! En person som inte har diabetes ska bs mellan 3-5,5 och för en diabetiker är upp till 7 acceptabelt men inte idealt - däremot räknas värden under 4 som lågt bs och då är det meningen att man ska äta något för att höja.

För mig är en banan alltid första valet (kallas inte banana-Joe för inget) men i förrgår kväll hade jag 4,7 när jag skulle gå och sova så tänkte jag att det kan nog vara läge för att äta något. Men då vaknade jag på morgonen med 8,1 - så det var för mycket helt enkelt... eller också bör jag öka min Lantus igen!

Det krävs flera testdagar för att "ställa in" bs på den nya nivån och det krävs att man inte är så rädd för att ligga runt 5 fastän det är så nära den lägre gränsen. Det är en svår balansgång men det ska väl gå! Det är bara svårt för man vet riskerna med ett alldeles för lågt bs och vill inte gärna få det under natten när man sover!

Det är ju långhelg nu så vi ska väl se till att vara i stugan lite och pula! Vi har ju tagit hem garderoberna som ska vara i hallen så det är ju lite att fixa med det och så! Jag känner bara att vi snart måste ta tag i badrummet om vi ska kunna flytta ut dit i april! Vi har ju alltid lägenheten om det skulle vara så men detta blir tredje sommaren som vi har stugan och vi vill ju kunna njuta av den!

Snart drar Sofie till Australien - så spännande! Jag har nog lämnat vad tips jag kan men sen kommer det ju vara hon som får lämna tips till oss! Hehe... Vi får väl se om det blir Australien 2014 när det är IC (VM) igen! Det är ju EC (EM) 2013 och jag tror att det blir på Irland (hoppas) så då kan vi kanske passa på att ha lite semester där samtidigt!

Vad gäller mina Master-studier så är det ju lite jobbigt nu! Igår lämnade jag in sista arbetet på denna kursen men nu har inte Lunds universitet fler kurser på distans - vilket är konstigt när man sökte in på Masterprogrammet på distans!? Så nu vet jag inte riktigt hur jag ska gå vidare.

Jag har sökt några valfria kurser - som jag ska ha 30hp av - vid olika universitet och hoppas att jag kommer in på någon av dem men det är ju ansökningar i "efterhand" så att säga så man vet ju aldrig! Helst vill jag komma in på kursen Idrottspsykologi - så himla instressant! Och kommer jag in på den så är det del I och då kan jag läsa del II nästa termin! Vi får väl se!

// Jo

Comments

Popular posts from this blog

Ärtsoppa & diabetes

Thai-mat & diabetes

Alla dessa pennor