Diabeteshjältar

Diabetesgalan kommer att gå för första gången i år - på internationella diabetesdagen 14 november, TV3.

Läste lite snabbt om det och biljetterna hade tydligen tagit slut på nolltid och reservlistan är också full! Ja vad trodde dem? Diabetes är en folksjukdom och Sverige är nog fortfarande i topp 3 vad gäller antal diabetiker per hela befolkningen! Tror nästan alla känner en diabetiker vare sig de vet om det eller inte - vissa väljer fortfarande att dölja sin sjukdom.

De skulle också presentera diabeteshjältar - jag vet inte vad de behöver ha gjort för att bli diabeteshjälte men jag kommer fortfarande ihåg två hjältar vi träffade på IKEA i Malmö.

Vi hade gått runt på övervåningen och skulle gå till restaurangen när jag blev väldigt låg och David gick en bit framför och till slut så kunde jag inte se honom och tappade helt orienteringen och bara gick fram och tillbaka, runt och runt. Så från att ha varit vid barnavdelningen virrade jag tillbaka till sovavdelningen - som tur är så såg David mig och följde efter.

Just då upptäcker vi att jag inte hade några druvsocker med mig och precis då kom en mamma och hennes barn förbi och jag fick deras lilla mjölktetra så jag kunde få upp mitt bs. Vi erbjöd att köpa en ny men de ville inte ha - de var mina riktiga diabeteshjältar!

När jag fick diabetes visste jag inget om vilka symptom det var trots att det är vår största folksjukdom - så ALLA borde kunna symptomen! Så här kommer de:

- Ofrivillig viktnedgång
- Dricker ovanligt mycket
- Kissar ofta och mycket
- Onormalt trött, utmattad, orkeslös
- Luktar aceton i munnen
- Mår illa
- Ont i magen
- Ser suddigt, synrubbningar

Många av symptomen är diffusa - jag kunde tex förklara varför jag drack mycket och dricker man mycket så kissar man mycket, jag pendlade från Ystad till Malmö då så det var tidiga morgnar så det förklarade min trötthet och jag hade inget med synen då, mådde inte heller illa eller hade ont i magen. Man behöver ju inte ha alla symptom för att vara sjuk. Mitt främsta var att jag gick ner 11 kilo utan att försöka - det bara rann av mig och det var väldigt osmickrande när alla ben stack ut.

Diabetes typ 1 utlöses av annan infektion. Jag hade varit sjuk kring nyår och antagligen var det då det utlöstes men sen kan det ta tid innan det upptäcks och för mig var detta inte förrän i slutet av augusti. Vid diabetes typ 1 angriper kroppens egna immunförsvar insulincellerna och helt enkelt dödar produktionen. Diabetes typ 2 är egentligen en helt annan sjukdom där kroppens insulinproduktion av olika anledningar minskar eller överansträngs vilket gör att man behöver extra insulintillskott. Typ 1 behandlas i princip alltid med insulin medan typ 2 behandlas med tabletter i alla fall till att börja med. Typ 2 kan även kostbehandlas i alla fall till att börja med och kanske väldigt lång tid.

Eftersom jag har haft personer som försökt använda min blogg för att recruita diabetiker till LCHF-behandling med löfte om att bli frisk så vill jag bara förtydliga: Man blir inte frisk från sin diabetes! Det är en livslång sjukdom med läkarkontroller, sjuksköterskekontroller och ögonscreeningar. Man har särskild fotvård dessutom eftersom dålig cirkulation är en vanlig komplikation som kan leda till svårläkta sår och i väldigt svåra fall även amputation.

Ja man kan till synes leva som vanligt men diabetes innebär konstanta beräkningar av vad man äter, hur mycket man rör på sig, vädrets påverkan varmt/kallt osv. Det blir aldrig "som vanligt". Man får försöka bli vän med sin diabetes eller i alla fall tolerera den.

Jag hoppas fortfarande kunna bli botad under min livstid men botet har "varit nära" sen antagligen innan jag fick diabetes för 14 år sedan så jag kommer ju inte ropa hej förrän jag sitter i läkarstolen och blir lovad ett bot. Det finns faktiskt ett fåtal personer i Sverige som blivit botade men dessa har haft väldigt svårinställd diabetes och proceduren kräver många donatorer och sen är det ändå inte säkert att kroppen accepterar transplantationen och i förlängningen innebär det ett liv med tabletter istället.

Heja alla naturligt söta och hoppas botet faktiskt kommer!!!

Comments

Popular posts from this blog

Ärtsoppa & diabetes

Thai-mat & diabetes

Alla dessa pennor