Sug + diabetes = illa

Nu när jag mår så illa så har jag väldigt svårt att inte äta det jag är sugen på till lunch!

Sånt man är sugen på är inte så ofta bra för diabetesen! Som idag när jag satt och var helt översugen på en Big Mac! Till saken hör kanske att jag ALDRIG äter Big Mac annars ifall vi skulle äta på McDonald's!

Men iaf så var jag jättesugen och mår ju illa så jag tog mig till närmaste McD och köpte en Big Mac med bubbelvatten (kan fortfarande inte dricka med smak eller framförallt inte söt smak) och en sidesallad med god salt-sur balsamicodressing! Mitt bs verkar inte reagerat nämnvärt så det var väl okej så! Pommesen brukar ju vara det som är värst när man äter hamburgermeny!

Thaimat brukar vara något annat jag blir sugen på och det är ju verkligen inte bra! Det gäller att absolut inte äta mer än hälften av riset - helst bara äta en fjärdedel! Bra om man kan få lite vitkålssallad med råa morotsbitar till!

Här i Malmö finns en helt fantastisk thai-restaurang! Den ser inte mycket ut för världen, inredningen är trött och det är inte så mysigt att sitta där och äta - men maten är fantastisk! Smakar verkligen autentiskt och dessutom görs varje rätt efter order så man får en helt färsk rätt! Supersmarrigt! Stället heter Vieng Thai och ligger på Föreningsgatan 45! Bara ett tips för den/de som är trötta på "allt-smakar-likadant"-ThaiThai osv och som vill ha riktig thaimat! Ett annat tips är ju att ta med sig hem eftersom det är lite tråkig miljö i restaurangen!

Comments

  1. Allt jag gillar är onyttigt, därför suger det att ha typ 1 diabetes. Jag brukar klara av att hålla mig till low carb food under några veckor och då ligger mitt blodsocker kanon. Men till slut faller jag tillbaka. Det är jobbigt. Önskar att man hade någon som kunde stötta en men känner ingen annan som har typ 1 diabetes.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Usch nä det är jobbigt! Jag har ett par vänner med typ 2 och sen en vän till en vän med typ 1! Hon och jag tar faktiskt samma insulin (NovoRapid och Lantus) så en gång när vi var ute och käkade och jag hade glömt min Lantus så fick jag "låna" av henne! Lite komiskt!

      Nu vet jag ju inte var du bor men i Malmö (och Lund tror jag också) så har de något som heter Dagvård! Då går man 4 hela dagar på diabetesmottagningen tillsammans med 7 andra och får träffa dr, ssk, dietist, fotvård osv och de försöker sätta ihop grupper där man kan ha mycket utbyte så där skulle du kunna träffa någon att stötta tillsammans med!?

      Jag får min stöttning via grupper på nätet - nu när jag är gravid (men även efter) så är det Familjeliv men det ska finnas bra grupper på Facebook! Du får leta runt lite! ;) Lycka till!

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Ärtsoppa & diabetes

Thai-mat & diabetes

Alla dessa pennor