Torris

När det är kallt ute blir jag en riktig torris!

Tyvärr verkar det som om barnen har ärvt min torra hud! Så fort det blir minsta lilla kallt så torkar mina händer helt och hållet ut, läpparna blir snustorra och ja... hela jag blir en torrboll!

För mina händer har jag testat diverse handkrämer men nu har jag helt enkelt bara Helosan till händerna! Den är ju fet och det tar lite tid innan den slutar kladda men den är iaf effektiv och bra!

För kroppen har jag använt Eucerin både som duscholja och lotion och det har väl funkat okej! Men när jag var på Apoteket i förrgår så såg jag att de kommit med en ännu värre duscholja och lotion så nu ska jag testa dem! Jag vill ju gärna inte vara världens torrboll jämt men problemet är nog också att jag är dålig på att smörja in mig! 

När jag blev gravid köpte jag något som heter BioOil som ska vara jättebra mot bristningar och ärr - tyvärr har jag ju knappt använt den så jag kan inte direkt utvärdera den! Jag fick ju inga bristningar alls och mitt ärr från kejsarsnittet har bleknat rätt bra av sig själv! Dock har jag en kollega som smörjde in sina ärr efter en operation med denna olja - hon började smörja direkt och ärren är faktiskt mjuka! Inte det "hårda" sträcket som man kan känna tydligt med fingrarna så jag antar att den funkar och är bra!

Och sen var det läpparna! Det är sååå himla irriterande när de är så supertorra hela tiden! Jag har använt lite olika - Försvarets hudsalva, Nivea läppsyl (det som tidigare var Labello), Elizabeth Arden Eight Hour cream/stick! Men jag har ändå inte tyckt att det hjälper!

Så jag sökte lite om det på nätet och läste då att man ska leta efter produkter med kokosolja i och då ska de vara utan paraffin eftersom paraffinet motverkar kokosoljan! Jag letade lite till och hittade ett läppbalsam som ska vara med endast naturliga ämnen - EOS! Inte särskilt billigt här i Sverige men jag köpte ändå ett för att testa - tog det som luktade kokosmjölk för jag klarar inte sådana som luktar jordgubb, hallon eller passionsfrukt även om dofterna i EOS produkter ska komma av naturliga ämnen, alltså från jordgubben själv osv!

Så nu blir det till att smörja så att jag ser att sakerna faktiskt fungerar - hade ju varit en fördel! ;) Till barnen kör vi Locobase Repair till ansiktet och CanoDerm till kroppen - vet att många ofta säger att CanoDerm svider och därför ska man inte ha den till barnen men vi har inte märkt det sådär på våra barn och sen är det faktiskt så att CanoDerm är mer naturlig än till exempel MiniDerm! Jaja... man kan ju bara testa sig fram!

Comments

Popular posts from this blog

Ärtsoppa & diabetes

Thai-mat & diabetes

Alla dessa pennor