Galet bs

Mitt bs beter sig fortfarande helt galet!

Igår kväll när vi skulle lägga oss så kunde vi se att mitt bs gått upp ca 1-1,5 mmol/L på 3 timmar - varför? Jag låg på 7,4 mmol/L då och då har man ju ett dilemma; "ska jag chansa på att bs kommer fortsätta uppåt och bromsa det med lite insulin eller kan det vara så att det snart vänder neråt och då kan extra insulin bli förödande?" Vaknade på 12 mmol/L trots allt! Suck...

Ibland, eller kanske ofta, är diabetes en rätt krånglig sjukdom! En här på jobbet beskrev den som lite smygande och det är nog rätt bra beskrivning! När man har en sensor så varnar den ju när bs blir för lågt eller för högt men i vanliga fall så vet man ju inget förrän man mäter och man kan inte se ifall det är snabbt sjukande/stegrande eller andra trender! Man har sitt föregående värde eller kanske känning och sen har man värdet man precis har mätt! Inte särskilt patientsäkert!

Diabetes är även en väldigt individuell sjukdom! Ena personen kanske har väldigt svängande bs medan nästa ligger superstabilt! Två diabetiker som haft diabetes lika länge har ändå oftast vitt skilda doser! För vissa som har svårinställd diabetes kan man vara nöjd om man ligger under 10 mmol/L i faste-bs medan den som har en mer lättinställd diabetes kan ha 5,5-6 mmol/L som mål för faste-bs!

Jag är jättetacksam för att jag fick testa sensorn nu när det behövdes! Det är ju min första gång med sensor och då har jag ändå haft diabetes i lite mer än 11 år nu! Gammal i gamet!

Comments

Popular posts from this blog

Ärtsoppa & diabetes

Thai-mat & diabetes

Alla dessa pennor