Fortsatt inga hål i tänderna

Trots lagningen igår så kan jag fortfarande säga att jag aldrig har haft hål i mina tänder!

Nästa år blir jag ju ändå 32 år gammal så det är inte så illa! Det som hade hänt var att förra gången jag var hos tandhygienisten så hade hon skrapat sönder min plastfyllning i en av kronorna i kindtänderna - jag har väldigt djupa kronor och jag tror de fyllde dem med plast när jag var 16 år eller däromkring - när hon skrapade med "kroken"!

Jag kände att något skvätte lite men tänkte att hon hade koll för hon tittade ju i min mun medan hon gjorde det, men några månader efter började det ila i tanden och jag befarade att det blivit hål där kronan exponerats!

Ilningarna gick över och jag struntade i att göra något åt det! Tidigare i höst var jag kallad till tandhygienisten igen och då berättade jag vad som hänt och hon högg lite i tanden med kroken och konstaterade att det blivit hål och att jag snällt fick boka ny tid för att laga hålet!

Igår efter jobbet var det dags! Det var samma tandläkare som tittat på Klaras tand så jag kände ju till honom! Han tittade på tanden och konstaterade att det inte alls var något hål och att detta inte alls räknas som en "riktig" lagning! Jippie... lycka för mina braiga tänder (peppar, peppar) ;)

Men eftersom plastningen var sönder tog han bort den gamla, slipade lite i kronan och satte sedan ny plast - eller försegling som han kallade det! In och ut på en kvart... lagom! Det känns jättebra att jag fortfarande aldrig haft hål i mina tänder och jag hoppas att de håller i sig länge till! Jag ska faktiskt unna mig en ny eltandborste så att mina tänder ska må ännu bättre - för man känner stor skillnaden mellan ifall man borstar själv eller om man har en eltandborste!

Comments

Popular posts from this blog

Ärtsoppa & diabetes

Thai-mat & diabetes

Alla dessa pennor