Pratar om diabetes

Usch jag pratar verkligen om min diabetes mycket känner jag!

Jag tycker att man ska göra det - informationsutbyte - men ibland kan det bli lite mycket! Haha... min diabetes hit och min diabetes dit! Jag lever med min diabetes och vill gärna säga att jag kan ändå göra allt som alla andra kan och den påverkar mig inte - men det gör den ju!

"Don't limit yourself" är Ung Diabetes motto men även om man inte vill undvika vissa saker på grund av sin diabetes så blir det ändå så! Att ta dykarcert. är inte rekommenderat utan det är rent ut sagt livsfarligt, som jag sagt innan med träningen så kan man oftast inte bara träna utan måste ha koll under tiden... det är mycket sånt hela tiden!

Jag har rest massor trots min diabetes och det har gått relativt bra! Oftast har jag varit iväg max 2 veckor och då påverkas inte diabetesen så hemskt mycket! När vi var i Thailand var det över 40°C i skuggan och det påverkade såklart diabetesen och vissa gånger behövde jag inte ens ta insulin! Maten var rätt så bra ifall man nu inte öste i sig en massa ris! Men till frukosten fanns det en massa nyttigt att välja på!

När vi åkte till Australien så var vi ju där i en månad och det var inte alls bra för mitt HbA1c! Jag vet inte riktigt om det handlar om att deras nyttiga tillbehör inte är så nyttiga egentligen eller ifall det berodde på att all frukt och alla grönsaker var fruktansvärt dyra! Bananerna kostade till exempel över 100:-/kg - mastigt! Till och med tomater var svindyrt! Men jag tror faktiskt att deras "nyttiga" flingor och deras "nyttiga" pasta var inte alls lika nyttiga som de alternativ vi har här hemma! Men sen är vi ju typ landet med 3:e flest diabetiker per capita - har för mig att Finland och USA ligger före!

Det är jobbigt att behöva hålla reda på diabetesen jämt men det är smällar man får ta! Diabetes är ju i alla fall reglerbart och man kan leva ett relativt normalt liv och göra de flesta saker som alla andra kan! ;)

Comments

Popular posts from this blog

Ärtsoppa & diabetes

Thai-mat & diabetes

Alla dessa pennor