Hål i tanden

Stackars Klara har fått hål i ena tanden framme, nertill!

Jag kände mig som en riktigt dålig förälder när tandhygienisten konstaterade att den mörka fläcken på tanden kom från ett hål på baksidan! Inte så lätt att se insidan av tänderna i så små munnar! Usch...

När tandläkaren kom in förklarade han att det var en mineralskada, alltså att emaljen på den tanden inte varit tillräckligt utvecklad när den växte fram! Hålet sitter dessutom mitt på tanden och han berättade att om det hade varit karies så hade det suttit mellan tänderna eller i nederkant!

Men ändå!!! Usch vad hemskt! Hål i tanden innan man ens är 2 år! Så fruktansvärt! Och jag som hoppades att barnen skulle får ärva min kvalitet på tänderna och saliven för jag har aldrig haft ett hål! :/ Då var det dessutom en period som jag inte gick till tandläkaren på 7 år och där fanns inga hål utan det ända var lite tandsten!

Nu blir det till att skölja med vatten efter varje frukt och sen kanske skippa frukten mellan lunch och kvällsmat för annars blir det för tätt! Vara supernoga med tandborstningen, jag har precis köpt en speciell tandborste, som extra, till mig själv för att komma åt på svåra ställen men ska ge den till Klara istället så att vi kan borsta extra på den tanden!

Man lagar ju inte hål på så små barn för man vill inte att de ska bli traumatiserade! Hon har inte ont i tanden så den får sitta tills den börjar göra ont eller att den trillar ut av sig själv!

Är barnen för små för att fluxa?

Comments

Popular posts from this blog

Ärtsoppa & diabetes

Thai-mat & diabetes

Alla dessa pennor