Exalterad med diabetes

Det är mycket som påverkar blodsockret; vad man äter (såklart), motion, nervositet och exaltering tex!

När jag var gravid med tvillingarna så fick jag sluta gå på MFF:s matcher för jag blev så uppe i varv så jag fick ont i magen och mitt bs blev knasigt! Det är så lätt att tro att det bara är mat och motion som har en inverkan på bs men så är det ju faktiskt inte!

När jag hade haft diabetes lite mer än ett år så gick jag på dagvård i 4 dagar tillsammans med 7 andra diabetiker! Dagvården gav utrymme för reflektion och utbyte av erfarenheter men också tips och råd från personalen då vi fick träffa dietist, diabetessjuksköterska, diabetesläkare, fotvården och dessutom fick vi testa att laga mat med deras kock som lagade maten till deras inneliggande patienter med diabetes! Verkligen skillnad på korvstroganoff och korvstroganoff! Behövdes mycket mindre insulin till maten vi fick den veckan - vi fick nämligen med oss kvällsmat hem också!

En morgon skulle vi alla gå och ta blodprover (på fastande mage) innan vi gick till dagvården där vi fick frukost! Alla som hade gått för att ta blodproverna hade högt bs! Varför? Läkaren förklarade att även om man inte har jobbigt med sprutor så blir det ändå en slags nervositet och det är det som påverkade bs den dagen! Det höga bs höll i sig hela förmiddagen men jag har för mig att det la sig efter lunch!

På onsdag är det returmöte på hemmaplan för MFF mot Salzburg! Vi ska gå... men jag bävar för mitt bs! Haha... ska det bli högt eller lågt? Hur kommer det att påverkas av alla känslor, nervositeten, exalteringen, glädjen? Fortsättning följer...

Comments

Popular posts from this blog

Ärtsoppa & diabetes

Thai-mat & diabetes

Alla dessa pennor