Visa pumpen!

Hittade den här artikeln och tänkte föra den vidare:

http://www.expressen.se/halsoliv/modellen-som-ar-stolt-over-sin-insulinpump/

Det här är något som jag aldrig tänker på eftersom jag har pennor men jag vet ju andra diabetiker som har pump och som gömde sin pump i BH:n på studentbalen eller andra fester då de hade klänning mm. Men den ser ju inte så farlig ut så varför ska man känna att man behöver dölja den?

Diabetes blir ju allt vanligare och det kommer nog inte dröja många decennier innan alla känner någon som har diabetes! Det är bara att lära ut det man kan!

Jag vet att jag blev jätteirriterad över en artikel typ ett år efter jag fick min diagnos! Artikeln radade upp beteenden som inte var accepterade vid bordet tex att amma och att ta sina diabetessprutor! Hhmmm... usch jag var så arg... så då menade skribenten att jag skulle ställa mig i kön till toaletten, precis när min mat kom, sen ta min spruta för att sedan återvända till bordet och med stor sannolikhet till kall mat!?

Sen vet jag att många är spruträdda men sitter jag på restaurang med personer som jag inte känner så väl så förbereder jag alltid dem på vad som ska hända men oftast syns ju ingenting för jag lyfter ju inte upp hela tröjan och blottar hela magen utan jag tar den ju diskret väldigt nära byxlinningen och med tröjan nästan liggandes på handen - inte för att jag skäms utanför att jag inte vill visa min mage för alla okända människor som sitter och äter! ;)

Comments

Popular posts from this blog

Ärtsoppa & diabetes

Thai-mat & diabetes

Alla dessa pennor