Vaccin mot diabetes

Läste i Noragylls blogg att diabetesgåtan är på väg att lösas!

TEDDY-studien (som faktiskt håller till i huset där jag jobbar) har under flera år arbetat med att försöka finna utlösaren till Diabetes typ 1 - alltså min diabetes! Nu verkar de vara nära att finna det virus som utlöser sjukdomen!

Diabetes typ 1 innebär ju att man bildar antikroppar mot sina egna insulinceller - man attackerar och dödar alltså sin egen insulinproduktion... hemskt onödigt! Utlösaren är då en virusinfektion och man tror att när detta virus är identifierat så kommer man snabbt att kunna tillverka ett vaccin att ge till barn!

Mina barn är ju tyvärr i riskzonen och det känns inte bra! När jag fick diabetes så frågade de mig om någon i min familj eller släkt hade diabetes typ 1! Jag svarade "Nej, varför då? Är det ärftligt?" och fick svaret "Nej"! Nu har jag ju klagat över att få diabetes i en småstad - de kan inte sina saker! Ni kan läsa min historia om hur det var att få diabetes i Ystad här så förstår ni!

I artikeln kan man ju visst läsa om ärftligheten! Jag hoppas att efter vaccinet så ska de finna ett bot för oss som redan har diabetes! Jag vill ju gärna bli av med mitt - fast allra viktigast är såklart att mina barn slipper att få det!

Comments

Popular posts from this blog

Ärtsoppa & diabetes

Thai-mat & diabetes

Alla dessa pennor