Om man skulle ta & forska lite...

Jag har länge haft som plan att forska!

Jag påbörjade min Master för tre år sedan (tror jag det var) men sen kom graviditeten där jag inte mådde så bra och sen kom barnen som har krävt sitt! Jag är glad dock att jag hann med två jobbiga kurser innan barnen kom och nu ser jag fram emot att (eventuellt) få fortsätta med några statistiska kurser!

Statistik är väldigt krångligt - jag kan ju ta fram statistisk data och resultat men att använda olika instrument och ta fram korrelationsmått och så vidare känns lite långt bort! Men eftersom planen är att göra en kvantitativ uppsats så måste jag ju lära mig detta lite mer ingående!

Mitt arbete tillåter mig att läsa mycket facklitteratur och avhandlingar vilket jag tycker är utvecklande och framförallt lär man sig att tänka på nya sätt och se nya möjligheter! Dock kan just statistiska avhandlingar ibland förlora mig - ibland ser jag bara en massa formler och förkortningar och fattar inte ett skvatt (inte förräns den förklarande texten kommer)!

Nu hamnade jag på reservlistan på alla tre kurser jag sökt tyvärr men jag hoppas komma in iaf! Min ansökan kom ju in sent eftersom jag var sjuk vid ett par tillfällen precis vid sista ansökningsdatum så jag hade inte en tanke på att jag skulle ansöka! Jag kunde ju i och för sig ansökt tidigare, men men!

Mot slutet av förra veckan när jag satt med min rapport så började en idé sakta komma och idag blev den mer tydlig! Nu vet jag vad min kvantitativa master-uppsats ska handla om och jag tror till och med att den kommer att gillas av socionom-handledarna som annars brukar vara väldiga motståndare mot kvantitativa uppsatser inom socialt arbete!

Det är en stor idé - så hela kommer inte att rymmas inom en 30hp uppsats men jag har talat med min chef som storgillar idén och gav förslag på inriktning för att kunna begränsa uppsatsen något! Vi kom också överrens om att jag ska skriva den som en vetenskaplig artikel som vi förhoppningsvis kommer få publicerad och som jag sedan kan använda som en del av en avhandling! Oh jag är så peppad nu! Jag hoppas kunna påbörja uppsatsen till hösten - ifall jag nu kommer in på de statistiska kurserna - så nu är det till att skapa en forskningsplan så att jag inte glömmer alla smarta tankar jag har! ;) Hihi...

Comments

Popular posts from this blog

Ärtsoppa & diabetes

Thai-mat & diabetes

Alla dessa pennor