Garantiplats förskola!?

Det råder totalstopp på förskoleplatser i Malmö! Typiskt!

I nuläget är det "bara" de som begärt plats i januari-februari-mars som är påverkade men det kommer att påverka oss också eftersom de skrivit att förhoppningen är att alla ska ha fått plats tills augusti! Vilket betyder att vi som begärt plats i april kommer ju då också att bli påverkade!

Jag har haft en del mailkontakt med Malmö-stad nu eftersom jag förstår att den som begärt plats i januari som kanske inte får den förrän i augusti går ju före oss som begärt plats i april! Jag frågade hur det kommer att bli för oss eftersom vi har små barn som ska ha plats och sen ifall man blir kompenserad för förlorad inkomst ifall man inte har fler föräldradagar kvar!

Jag har inte fått något svar ännu om de kommer att placera töserna på samma förskola! Svaret om förlorad inkomst var kort och gott att man inte ersätter det - vilket ledde till en följdfråga från mig! Hur ska man då göra om man som familj inte kan leva på bara en inkomst (eller tänk om man var ensamstående - huvva...) - ska man då behöva sälja huset och flytta till billigare boende!? Verkar helt befängt!

Jag citerar Skolverket:
"Kommunerna är enligt skollagen skyldiga att utan oskäligt dröjsmål tillhandahålla förskoleverksamhet och skolbarnsomsorg till barn i åldrarna 1–12 år i den utsträckning som behövs för att föräldrarna ska kunna förvärvsarbeta eller studera."

Då tycker jag att det borde betyda att de familjer som inte för plats på förskola bör kompenseras för förlorad arbetsinkomst så att dessa familjer inte måste gå på knäna! Men lagen säger inget om det! Däremot ska kommunen kunna erbjuda plats i andra kommuner - om det finns! Dessa kommuner blir då kompenserade för barnet... så varför kan man inte kompensera föräldrar som MÅSTE vara hemma med sitt/sina barn på grund av kommunens tillkortakommanden!?

Jag tycker om att kunna läsa och förstå lagar - något jag har med mig från min utbildning! Vi hade en hel termin juridik (som jag tyckte var jätteintressant och kul) - kan ha varit GÖKEN eller något liknande - och det var enda gången under hela utbildningen som jag faktiskt satt längre än 1,5 timme under tentorna, jag satt faktiskt tiden ut! Det var frågor som krävde snudd på essä-svar och samtididgt behövde man leta i lagböckerna (vi hade lagboken och sen kompletterade böcker för olika lagar med en hel del förklaringar) efter aktuella lagrum!

Jag tycker inte om att sitta så länge för en tenta (sitter man väldigt länge så är det oftast som man ordbajsar en massa för att man egentligen inte kan svaret), utan jag svarar så kort och koncist jag bara kan! Men tentamensfrågorna just för juridiken krävde att man gjorde en utläggning med aktuella lagrum och det var på håret att jag hann med alla frågor - på bägge tentorna!

För att återgå till ämnet så förstår jag också att vi inte kommer att få någon plats i april så vi måste sätta oss ner och göra nya planer! Suck... Det är inte kul alls! Och vi som sett fram emot att ha två löner och slippa skrapa i plånboken, kunna göra lite längre utflykter med töserna och faktiskt att barnen skulle få andra barn att leka med! I helgen har vi haft en 4-åring på besök och barnen har frodats och tyckt att det var sååå kul! Han pratade med dem och försökte leka med dem - och de försökte svara och gjorde långa utläggningar med en massa ord som ingen förstår! Jaja... suck... igen...

Comments

Popular posts from this blog

Ärtsoppa & diabetes

Thai-mat & diabetes

Alla dessa pennor