Juletider är inget för HbA1c

Det har blivit mycket om bs och HbA1c nu men det är i dessa tider det brukar spåra ur lite för mig!

Just runt jul och nyår blir det mycket mat, mycket god mat och mycket goda efterrätter och snacks! Det bara är så och det är inte alls bra! Egentligen borde man skärpa till sig just för att man vet att det alltid blir såhär!

Men jag tror ändå aldrig att mitt HbA1c har varit så dåligt som det var när vi hade varit en månad i Australien - starkt uppgående kurva! Inte alls bra men det rättade till sig snabbt när jag kom hem till våra fullkornsbröd med minst 7 i kostfiber!

Det går säkert att leva nyttigare i Australien än vad vi gjorde men jag tyckte att det var svårt att orientera mig bland matvarorna! Bröd var i princip omöjligt att hitta någorlunda nyttigt så det blev mer fil eller yoghurt! Det fanns nyttiga müsli-blandningar som kostade skjortan men de köpte vi ändå! Jag tycker att banan är ett perfekt mellanmål men där kostade bananerna 100:-/kg vid "extrapris"! Hahaha... Man kan leva nyttigare i Australien men det är inte så säkert att man har råd med det!

Jul och nyår går ju också att få lite nyttigare! Man kanske bara dricker glögg och pepparkakor på Lucia och Julafton, bara godis och efterrätt på julafton och nyårsafton men för mig är det svårt att hålla! Glögg är ju så gott och mysigt - hör vintern till! Visst godis äter man bara kring julen och det hör också vintern till - oftast lite lyxigare godis! Jaja... det finns många (bort)förklaringar till varför HbA1c alltid ligger högre kring denna tid! Oftast rör man på sig lite mindre utomhus eftersom det är ruggigt/regnigt/kallt/snöigt/halt osv.

Comments

  1. Det är helt galet att det ska vara dyrare att äta nyttigt! Det måste vara så jobbigt att vara diabetiker i dessa (jule)tider, du är grym som klarar det!

    ReplyDelete
  2. Jag var duktig i år faktiskt! Jag åt bara en tallrik med mat och åt endast en mandelmussla till efterrätt - det blev inget choklad och inget godis! Blodsockret mådde bättre än vanligt (vid jul)! Känner mig nöjd! :D

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Ärtsoppa & diabetes

Thai-mat & diabetes

Alla dessa pennor